آرشیو یکشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۷۲
اخبار اقتصادی
۴

امروز در تهران صورت می گیرد گفت وگوی ایران و ترکیه برای صادرات گاز به اروپا

مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران اعلام کرد: یک هیئت ترکیه ای به منظور گفت وگو درباره صادرات گاز طبیعی ایران به اروپا از امروز به تهران می آید.

به گزارش واحد مرکزی خبر نصرت الله سیفی گفت: این هیئت شامل معاون وزیر نفت ترکیه و مدیران شرکت های فعال این کشور در زمینه انرژی و ترانزیت گاز است.

وزیری هامانه در سفر به ترکیه که اواخر تیرماه گذشته صورت گرفت، درباره انتقال گاز ایران به اروپا از طریق ترکیه با وزیر انرژی و منابع طبیعی این کشور گفت وگو کرد و توافق های اولیه حاصل شد.

در این گفت وگوها همچنین ترکیه اجرای طرح های توسعه سه فاز از میدان گازی پارس جنوبی را بر عهده گرفت که در سفر هیئت ترکیه ای به تهران این موضوع نیز در دستور کار خواهد بود.

در سفر وزیر نفت به ترکیه دو طرف توافق کردند گاز طبیعی ترکمنستان نیز از طریق ایران به ترکیه ترانزیت شود.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوئیس نیز روز پنج شنبه به تهران آمد و با وزیر نفت کشورمان درباره صادرات گاز ایران از طریق ترکیه به اروپا گفت وگو و بر حمایت کشورش از طرح صادرات گاز ایران به اروپا از طریق خط لوله «نوبوکو» تاکید کرد.

وی افزود: این قرارداد به لحاظ اقتصادی برای هر دو طرف سودمند است و ایران را وارد قلب اروپا می کند.

در صورت اجرای این طرح گاز ایران به میزان 5 میلیارد متر مکعب در سال و در دو مرحله به اروپا صادر می شود. تحقق آن موقعیت ایران را در تولید، استخراج و صادرات گاز طبیعی در جهان به ویژه در تامین انرژی اروپا مستحکم و پایدار می کند.