آرشیو یکشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۷۲
حوادث
۱۵

مدیر کل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت: گزارشی از وجود گوشت غیرمجازدر تولید سوسیس و کالباس نداشته ایم

مدیرکل نظارت بر موادغذایی وزارت بهداشت گفت: طی دو سال گذشته هیچ موردی از وجود گوشت حیوانات غیرمجاز مانند گربه یا الاغ در محصولات و فرآورده های گوشتی پروانه دار در کشور گزارش نشده است.

عباس حاجی آخوندی افزود: به طور کلی گوشت و محصولات گوشتی تا زمانی که تبدیل به فرآورده نشده باشد و خام باشد تحت نظارت سازمان دامپزشکی است و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت فقط بر موادغذایی بسته بندی و فرآورده های گوشتی صنعتی نظارت دارد.

وی اضافه کرد: در صورتی که گوشت خامی غیرمجاز باشد مثلاگوشت گربه یا الاغ، مسئولیت تشخیص آن با سازمان دامپزشکی است ولی نظارت بر فرآورده های گوشتی صنعتی از این نظر با وزارت بهداشت است که تاکنون هیچ گزارشی دال بر وجود این نوع گوشتها در فرآورده های گوشتی پروانه دار در کشور نداشته ایم.

حاجی آخوندی گفت: دارندگان گوشتهای غیرمجاز معمولااین نوع گوشتها را در اختیار کارخانه های تولید فرآورده های گوشتی قرار نمی دهند، چون مشتری آنها نیستند بلکه این نوع گوشتها اگر وجود داشته باشند بیشتر در رستورانها یا مراکز طبخ غذا به علت اینکه با قیمت ارزانتری عرضه می شوند، مشتری دارند.

حاجی آخوندی افزود: تخلفی که در صنایع تولید فرآورده های گوشتی ممکن است وجود داشته باشد استفاده از گوشتهای نامرغوب و ضایعات گوشت است که ممکن است توسط قصابی ها یا کشتارگاهها برای اینکه سوسیس و کالباس ارزانتری تولید شود در اختیار این صنایع قرار گیرد که بررسی های ما نشان می دهند این نوع تخلف نیز در کشور ما بسیار محدود و کمتر از 2درصد است.

وی اضافه کرد: تعداد فرآورده های گوشتی غیرمجاز و بدون پروانه در کشور نیز بسیار محدود است به طوری که گزارشات آن در حدی که در رسانه ها منتشر شود نیست.

وی به فارس گفت: نظارت بر موادغذایی در رستورانها و اغذیه فروشی ها نیز به عهده مرکز سلامت محیط و کار یا همان بهداشت محیط وزارت بهداشت است که زیرنظر معاونت سلامت فعالیت می کند و دخالت ما دراین عرصه نوعی تداخل کاری محسوب می شود.