آرشیو یکشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۷۲
ادب و هنر
۹

به یاد خبرنگاران شهید شاهچراغی بی قرار تا شهادت

شهید سیدحسن شاهچراغی در آستانه نوروز سال 1332 شمسی در خانواده ای روحانی در دامغان به دنیا آمد. دوران تحصیلات ابتدائی را در مدرسه منوچهری که معلمان مؤمن، متدین و متعهدی داشت، تمام کرد. وقتی تصدیق کلاس ششم را گرفت، بلافاصله در مدرسه علمیه زادگاهش در کنار پدر مشغول تحصیل شد و شاگرد مخصوص ایشان بود و دو سال در دامغان درس خواند تا اینکه دوره مقدماتی ادبیات عرب را همانجا به پایان رساند.

وی برای تحصیل علوم دینی به قم رفت و به عنوان طلبه ای ممتاز در مدرسه حقانی که به سرپرستی شهید قدوسی و با همفکری نزدیک شهید بهشتی اداره می شد و از مدارس برجسته و نوگرای حوزه های علمیه آن زمان بود، پذیرفته شد.

وی درس خارج فقه را در نزد آیات عظام حائری، صانعی و آذری آموخت و با شرکت در درس استاد شهید مطهری، بهره های وافر برد.

ناگفته نماند که در دوران طلبگی به کتاب های تاریخی و سیاسی گرایش فوق العاده داشت. همیشه به غیر از کتاب های درسی، در دستش یا در جیبش، کتابی را می دیدی که درباره اطلاعات عمومی و مسایل جهانی و مطالب انقلابی بود که در هر فرصتی مطالعه می کرد. او در مبارزه با طاغوت از سطحی نگری به طور جدی اجتناب می کرد و می گفت، باید پایه های نظام کفر را در افکار و اندیشه ها و در عرصه فکر و فرهنگ بشکنیم تا زمینه تخریب نظام ظلم فراهم گردد و لذا در این راستا تلاش های قابل توجهی داشت. گاه تعطیلات هفتگی را فرصتی می دانست و از قم به زادگاهش دامغان می رفت و آنچه را که از شاگردان امام در حوزه علمیه که اساتیدش بودند، آموخته بود، در جلسات مخفی و نیمه علنی به مردم تعلیم می داد و سخنرانی های پرشور آن عزیز در مسجد جامع دامغان و مدرسه علمیه موسویه از یاد نرفتنی است.

وی پس از پیروزی انقلاب به عنوان یکی از مشاوران و مسئول دفتر شهید آیت الله قدوسی در دادستانی انقلاب به فعالیت پرداخت و سپس از سوی مردم دامغان به نمایندگی مجلس برگزیده شد تا در آذرماه سال 61، مسئولیت مؤسسه کیهان را پذیرفت.

شهید شاهچراغی در اول اسفند سال 1364 در پی اصابت موشک رژیم بعثی به هواپیمای مسافربری به همراه چهل نفر از همراهان خود به فیض شهادت نائل آمد.