آرشیو یکشنبه ۲۱ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۶۴
برش های کوتاه
۹

ثروت مهم نیست

گروه ترجمه: غول مکزیکی صنعت ارتباطات، کارلوس اسلیم که بنابر برخی تخمین ها از بیل گیتس بنیانگذار شرکت مایکروسافت و ثروتمندترین مرد دنیا نیز ثروتمندتر است روز گذشته در مصاحبه یی اعلام کرد این موضوع برایش هیچ اهمیتی ندارد.

اسلیم در حالی که سیگار برگ گران قیمتش را بر لب داشت به خبرنگاران رسانه ها گفت که نمی داند نفر اول جهان است یا نفر بیستم یا حتی دوهزارم و این مساله هیچ اهمیتی هم برایش ندارد.

در ماه جولای یک روزنامه نگار که در حال تخمین و محاسبه ثروت در میان ثروتمندان مکزیکی بود اعلام کرد ثروت اسلیم بالغ بر 8/67 بیلیون دلار می شود و در نتیجه بیش از ثروت گیتس است. براساس گزارشات افزایش اخیر سهام شرکت اسلیم «امریکا مویل»)که بزرگ ترین شرکت تلفن همراه در امریکای لاتین است(ثروت او تقریبا 6/8 بیلیون بیشتر از ثروت تخمین زده شده گیتس)2/59 بیلیون دلار(شده است. اسلیم 67 ساله در یک نشست مطبوعاتی در هفته گذشته گفت سازگاری کارش با زندگی خانوادگی و داشتن آرامش در زندگی روزمره اش برایش مهمتر از میزان ثروتش است. مجله فوربس در آوریل گذشته اعلام کرد اسلیم، سرمایه گذار امریکایی «وارن بافت» را پشت سر گذاشت و مقام دومین ثروتمند جهان را از آن خود کرد اما امکان محاسبه مجدد ثروت او برای بررسی اخذ جایگاه اول تا آوریل سال آینده ممکن نخواهد بود. اسلیم مشهور است که مانند شاه میداس در اسطوره های یونان دست به هرچه می زند طلامی شود، زیرا این قابلیت را دارد که صنعت های در حال شکست و ضعیف را به دست گیرد و آنها را به کارهایی سودده تبدیل کند. او به رویترز گفت فرآیند تولید ثروت برای او هرگز ساده و سرراست نبوده است. در مکزیک تعداد اندکی از طبقه نخبه حجم عظیمی از ثروت کشور را در دست دارند و بیش از نیمی از جمعیت کشور با درآمد روزانه 5 دلار)یا کمتر(زندگی می کنند.

اسلیم در جلسه هفته گذشته اعلام کرد بنیاد خیریه یی راه اندازی کرده است که با بودجه یی برابر 3 هزار میلیون دلار طی چند سال آینده 100 مدرسه در مناطق محروم مکزیک خواهد ساخت. در این مدارس بنا است آموزش به صورت دیجیتال صورت بگیرد. پس از مکزیک، بنا است این برنامه توسط همین بنیاد خیریه در سراسر امریکای لاتین اجرایی شود.