آرشیو چهارشنبه ۲۴ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۵۳۰
صفحه آخر
۲۸
شفای امروز

امیدواری به واکسن علیه «ام اس»

آزمایش های اولیه روی واکسنی علیه بیماری «ام. اس» نشان داده که این واکسن بی خطر است و ممکن است تغییراتی در مغز افراد و سیستم ایمنی آن ها ایجاد کند که باعث بهبود وضعیت این بیماران شود.

براساس نتایج تحقیقات محققان کانادایی در برخی از افرادی که این واکسن به آن ها تزریق شده است میزان سلول های ایمنی که به اعصاب محیطی بدن حمله می کنند کاهش یافته است و میزان ضایعات مغزی هم در این افراد نسبت به سایر بیماران کم تر بوده است.

در مطالعه دانشمندان کانادایی که تنها بر این مساله متمرکز بود که مشخص کند استفاده از این واکسن عوارض جانبی ندارد تا بعد بتوان روی نتایج مثبت این واکسن در کوتاه مدت و درازمدت کار کرد.

در بیماری ام اس سلول های سیستم ایمنی به اشتباه به بخش میلین محافظ سلول های عصبی که محافظ بافت های مغزی و نخاع هستند حمله می کنند و باعث تخریب آن می شوند.

در حال حاضر درمان مشخصی برای بیماری ام اس- که به طور تقریب یک میلیون و 400هزار نفر را در آمریکا مبتلاکرده است- وجود ندارد.

دکتر آمیت بار از مرکز مطالعات نورولوژی ملی کانادا و همکارانش تاثیرات واکسن ام اس و عوارض جانبی آن را در 30 فرد مبتلابه این بیماری مورد بررسی قرار دادند. این افراد هر سال مورد مطالعات اسکن روی بافت مغزی قرار می گرفتند و تمام آزمایش های لازم از آن ها انجام می شد، حالاقرار است که با مشخص شدن بی خطر بودن این واکسن مرحله دوم یعنی تاثیرات درازمدت واکسن بر درمان خود بیمار مبتلابه این بیماری طی یک دوره چهارساله مورد بررسی قرار بگیرد.