آرشیو پنجشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۶۸
اقتصاد
۴

اخبار

افزایش20 درصدی هزینه کشت پنبه

مهر: به رغم افزایش 11 درصدی نرخ تضمینی پنبه در سال جاری، اما هزینه کشت این محصول 20 درصد افزایش یافته است. محمد علافچی مدیرعامل کارخانجات پنبه پاک کنی خراسان در مورد بالارفتن هزینه تولید پنبه افزود: با توجه به افزایش 20 درصدی هزینه کشت پنبه، نرخ خرید تضمینی تعیین شده(550 تومان برای هر کیلو وش) ازسوی دولت برای کشاورزان مقرون به صرفه نیست. به گفته وی کارخانجات پنبه پاک کنی مناطق خشک به منظور حمایت از کشاورزان اعلام کرده اند که در صورت پذیرش نرخ محاسبه شده برای هر کیلو پنبه محلوج از سوی صنایع نساجی، این کارخانجات نیز هر کیلو وش را با قیمت 600 تومان از کشاورزان خریداری می کنند. علافچی با تاکید بر افزایش قیمت پنبه در افزایش 25 درصدی قیمت پنبه به نسبت سال گذشته افزود: درحال حاضر هر کیلو پنبه با قیمت 1450 تا 1500 تومان در بازار به فروش می رسد که به نسبت مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است.

سرمایه گذاری عربستان برای تولید ماء الشعیر در ایران

فارس: یک شرکت عربستانی برای ساخت کارخانه تولید ماء الشعیر 100 میلیون دلار در ایران سرمایه گذاری می کند. به گزارش گلف نیوز شرکت صنایع عوجان عربستان به عنوان نخستین شرکت عربی تولیدکننده نوشیدنی در حال ورود به بازار بزرگ ایران است. این شرکت در حال ساخت یک کارخانه تولید ماء الشعیر و یک کارخانه تولید بطری در منطقه یی نزدیک تهران است. سرمایه لازم برای احداث این دو کارخانه 100 میلیون دلار برآورد شده است. کری آناستاسیداس مدیر صنایع عوجان گفت تولید تجاری این دو کارخانه در سه ماهه نخست سال 2008 آغاز خواهد شد.

ابلاغ سود 5/15 درصدی اوراق مشارکت

مهر: پرویز داوودی معاون اول رئیس جمهوری مصوبه هیات دولت مبنی بر سود 5/15 درصدی اوراق مشارکت را ابلاغ کرد.

هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت نیرو و به استناد بند «الف» تبصره (1) قانون بودجه سال 1386 کل کشور تصویب کرد سود علی الحساب اوراق مشارکت موضوع بند «الف» تبصره (1) قانون بودجه سال 1386 کل کشور، پانزده و نیم درصد در سال خواهد بود.

گرجستان درصدد خرید گاز از ایران

مهر: یکی از مقام های اقتصادی گرجستان از گفت وگوهای قریب الوقوع کشورش با ایران برای خرید گاز از تهران خبر داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی گرجستان نیوز، «گرگی کوآوا» مدیر مرکز تامین گاز گرجستان گفت: به زودی باب گفت وگو با ایران را نیز باز کنیم.