آرشیو پنجشنبه ۲۵ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۱۴۶۸
حوادث
۱۵
نگاه

ضرورت رعایت اصول ایمنی در انبارها

آتش سوزی انبار لوازم خانگی در سرچشمه زنگ خطر بزرگی بود که یادآور شد وجود تعداد زیادی انبار بزرگ در سطح شهر و مناطق مسکونی ممکن است بتواند فاجعه یی بزرگ را رقم بزند. این حادثه بار دیگر ضرورت منتقل کردن این انبارها به حاشیه و بیرون شهر و رعایت اصول ایمنی از سوی مسوولان و صاحبان این اماکن را متذکر شد.

برای پیشگیری از وقوع این حوادث ضرورت دارد انبارها از نظر کالاو محتویات طبقه بندی شوند، از سویی انبارها باید به وسایل اطفایی و سیستم های اعلام اتوماتیک و دستی مجهز و تابلو ها و علائم هشداردهنده ایمنی در انبارها نصب شود.

همچنین سیستم سیم کشی برق انبارها باید توکار و از داخل لوله های مخصوص انجام گیرد و اتصالات و کلیه کلید ها و پریزها و روشنایی ها از نوع ضدجرقه و ضد انفجار انتخاب شود و کلیه کارکنان انبارها باید آموزش آتش نشانی و ایمنی و طرز کار با وسایل اطفایی را فرا گیرند. همچنین کالاو بسته بندی اجناس باید روی پالت های فلزی با در نظر گرفتن اصول ایمنی انبارها چیده شود و ارتفاع کالادر انبارها به هر شکل انبارچینی نباید بیش از 5/4 متر باشد و به طور کلی فاصله بین سقف انبار و مرتفع ترین نقطه کالاهای چیده شده نباید کمتر از یک متر باشد و ضایعات قابل اشتعال در انبارها باید در ظروف دربسته فلزی ریخته شود. ضمن اینکه ایجاد آبدارخانه و آسایشگاه به هر شکل داخل انبارها ممنوع است و فضای انبارها باید مستمرا غبارروبی و برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید شیشه های پنجره ها و نورگیر انبارها باید از نوع مات انتخاب یا رنگ آمیزی شود.

طبق هشدارهای ارائه شده نورگیرهای انبار باید از داخل با تور سیمی مقاوم و در خارج با حفاظ فلزی حفاظ بندی شوند. نصب دستگاه های هواکشی از نوع ضدجرقه و انفجار در انبارها متناسب با حجم محیط ضروری است.

همچنین ضرورت دارد کروکی و لیست مواد موجود در هر انبار و کلیه وسایل و سیستم های آتش نشانی و تعداد پرسنل و اطلاعات دیگر در اختیار ایستگاه مربوطه سازمان آتش نشانی قرار گیرد.

روابط عمومی سازمان آتش نشانی تهران