آرشیو سه‌شنبه ۳۰ امرداد ۱۳۸۶، شماره ۲۱۴۹
ایران زمین
۷

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کرمانشاه: به همه تعهدات یونسکو درباره بیستون عمل شده است

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه گفت: از ابتدای ثبت جهانی بیستون تاکنون، به همه تعهدات یونسکو درباره حفظ این اثر جهانی عمل شده است.

اسدالله بیرانوند در گفت وگو با ایسنابا رد شکسته شدن حریم بیستون به دلیل خاکبرداری شرکت پتروشیمی پلیمر، تاکید کرد: اجازه نخواهیم داد حریم اثر جهانی بیستون شکسته شود.

وی افزود: در دو سال گذشته فقط یک مورد احداث شهرک صنعتی در حریم منظری این اثر بود که با همکاری استاندار و مسئولان، از احداث آن جلوگیری و نامه آن به یونسکو داده شد.

بیرانوند با اشاره به ارزش های هشتمین اثر جهانی ایران اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی به وجود نیامده است که به نقض حریم بیستون و اعتراض یونسکو منجر شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان این که درحال تدوین پرونده آثار مهم دیگر استان برای ثبت جهانی هستیم، ادامه داد: تاق بستان، معبد آناهیتا، کاخ خسرو و... آثاری هستند که در تلاش هستیم پرونده آن ها تکمیل شود و برای ثبت جهانی در نوبت قرار گیرد.

بیرانوند یادآور شد: تاکنون سه هزار اثر تاریخی در استان شناسایی شده که تعدادی از آن ها به ثبت ملی و بیستون نیز به ثبت جهانی رسیده است. مجموعه آثار بیستون، 22 تیرماه سال گذشته در فهرست میراث جهانی ثبت شد.