آرشیو پنجشنبه ۱‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۳۷۲۰
اجتماعی
۴

معاون وزیر کشور: برنامه سند چشم انداز کاهش اثرات بلایای طبیعی نهایی می شود

گروه اجتماعی- برنامه سند چشم انداز کاهش اثرات حوادث و سوانح و بلایای طبیعی و خطرپذیری لرزه ای بزودی برای بررسی و تصویب نهایی در اختیار اعضای مجمع ملی کاهش خطرپذیری لرزه ای قرار می گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور در ششمین جلسه مجمع ملی کاهش خطر پذیری لرزه ای با اعلام این خبر گفت: در صورت تصویب این سند که برنامه جامع و کامل در زمینه مدیریت بحران و حوادث و سوانح غیر مترقبه محسوب می شود، فعالیت های مربوط به کاهش خطرپذیری لرزه ای در کشور به صورت منسجم تر و دقیق تری پیگیری خواهد شد.

مهندس سید مهدی هاشمی، تصریح کرد: یکی از نکات حیاتی و مهم در این بخش، مبحث آموزش های همگانی است که از اولویت های کاری ستاد حوادث و سوانح غیر مترقبه کشور است.

وی گفت: در این زمینه سرمایه گذاری های مناسبی صورت گرفته تا از حضور بانوان و جوانان امدادگر و تشکل های مردمی این بخش استفاده لازم را ببریم. در این زمینه، در کنار هماهنگی با مسئولان، آموزش های همگانی و بهره گیری از تجهیزات مناسب و به روز، زمینه ساز مشارکت مردم و تمامی دستگاه ها و سازمان های دولتی و خصوصی در هنگام وقوع حوادث است.

معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور به ایجاد تغییرات در نحوه تخصیص اعتبارات مربوط به حوادث و سوانح غیر مترقبه در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از این پس 10 درصد اعتبارات حوادث و سوانح غیر مترقبه به امر پیشگیری، 20 درصد به آمادگی، 15 درصد به مقابله و 55 درصد به بازسازی اختصاص خواهد یافت.

همچنین مناطق پرخطر و مناطقی که بیش از سایر مناطق در معرض حوادث و سوانح غیر مترقبه قرار دارند نیز مشخص شده اند و برنامه های خاصی برای اجرا در این مناطق طراحی شده است. هاشمی از ارتقای تشکیلات استانی مقابله با حوادث و سوانح غیر مترقبه در استان ها خبر داد و گفت: با مشخص شدن چارچوب اجرایی مدیریت بحران در روستا و ابلاغ آن به استانداری ها، هم اکنون بیش از 19 هزار و 500 دهیاری در سطح کشور به عنوان مدیر بحران روستا منصوب شدند که گام مهمی در زمینه مدیریت بحران در کشور محسوب می شود.