آرشیو دوشنبه ۵‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۶۲۳۰
شهرستان ها
۱۶

«خانه مشروطه» یادگاری از حماسه های درخشان ستارخان و باقرخان

موزه های تبریز نماد شکوه تاریخی پایتخت قدیم ایران در زمان حکمرانی شش سلسله از حکومت های ایرانی و یادآور عظمت تاریخی و فرهنگی ایران بخصوص در دوران معاصر است.

خانه و موزه مشروطه تبریز از جمله موزه های با اهمیت این کهن شهر محسوب شده و علاوه بر گنجینه های غنی خود به تنهایی بخشی از تاریخ معاصر ایران بوده و حکایتگر چگونگی پیوستن کشور به قافله تمدن مدرن می باشد.

انقلاب مشروطه اولین انقلاب کلاسیک اجتماعی در ایران بوده که تاثیرات مهمی در منطقه و کشور به جای گذاشت. “موزه مشروطه” با یکهزار و 300مترمربع مساحت در دو طبقه اندرونی و بیرونی در خیابان راسته کوچه و روبروی مسجد تاریخی “جامع” شهر تبریز با معماری زیبای دوره قاجار یادگاری از حماسه های درخشان ستارخان و باقرخان بوده و از بناهای با ارزش و قدیمی “دارالسلطنه “است که در محدوده بازار این شهر واقع شده است. این موزه در محل “خانه مشروطه” تبریز مستقر است که در آغاز نهضت مشروطه توسط حاجی مهدی کوزه کنانی (ابوالمله) از سران نهضت برای پیشبرد مبارزه علیه استبداد محمدعلی شاهی در اختیار مشروطه چیان قرار گرفت.

در واقع ساختمان “موزه مشروطه” با گنجینه عظیم خود یادگار سال های اوج جنبش مشروطه و بیانگر شور و مشورت های سردار ملی و دیگر پیشروان نهضت مشروطه برای غلبه بر جبهه سلطنت طلب “انجمن اسلامیه” است.

تندیس سردار و سالار ملی در جلوی درب ورودی بنا در محوطه حیاط آن، شور و شعور مبارزات ملت ایران و به خصوص آذربایجان در دوران نهضت را در ذهن گردشگران و بازدیدکنندگان تداعی می کند.

تصویر”باسکرویل”،معلم آمریکایی یاور مشروطه خواهان، لوازم شخصی ثقه الاسلام شهید بزرگ مشروطه و تصاویر آزادیخواهان در قاب های نصب شده بر دیوار همگی جو زمان مشروطه را همچون پرده نمایشی در مقابل چشمان به حرکت درمی آورند. خانه مشروطه بعد از به توپ بستن مجلس در سال 1287هجری شمسی مرکز تجمع جمعی از برجسته ترین چهره های مشروطه در آذربایجان بوده و در جنگهای یازده ماهه تبریز علیه نیروهای دولتی، ستاد فرماندهی و محل تشکیل جلسات مجاهدین مشروطه به شمار می رفت. تصمیم مهم و انقلابی پائین آوردن پرچم های سفید تسلیم در مقابل قوای محمد علی شاه قاجار در همین خانه گرفته شد. فرش مشروطه، اسلحه کمری ستارخان، لوازم شخصی سران انقلاب و دیگر اسناد و مدارک مربوط به جنبش مشروطه از جمله آثار به نمایش درآمده در خانه مشروطیت می باشد.