آرشیو سه‌شنبه ۶‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۸۶
اخبار اقتصادی
۴

وزیر خزانه داری سابق آمریکا خبر داد خطر رکود اقتصادی در آمریکا شدت گرفت

وزیر خزانه داری سابق آمریکا گفت: اعلام پایان یافتن بحران بازارهای مالی آمریکا هنوز زود است و احتمال یک رکود اقتصادی در این کشور به شدت افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، با وجود مداخله هفته گذشته بانک مرکزی آمریکا که به نظر می رسید آرامشی را در بازار پرتلاطم اعطای وام مسکن ایجاد کند، اما «لری سامرز» گفت: خطر رکود اقتصادی در کشور از زمان حملات 11 سپتامبر به بالاترین حد خود رسیده است.

سامرز به تلویزیون ای بی سی گفت: با وجود برخی اقدامات هفته گذشته در جهت عادی سازی بازار وام مسکن، اما اعلام پایان یافتن این بحران دست کم به دو دلیل زودهنگام است.

به گفته این مقام سابق آمریکا، دلیل نخست این که هنوز نمی دانیم آیا وقوع رویدادهای غیرمنتظره در عرصه مالی به پایان رسیده است و یا خیر.

اشاره او به از دست دادن گسترده اعتماد عمومی به وام های تضمین شده مسکن همزمان با کاهش بهای مستغلات در آمریکا بود.

وی دلیل دوم را نبود زمان کافی برای بررسی تاثیرات احتمالی رخدادهای کنونی بر اقتصاد واقعی کشور و همچنین بر روند اشتغالزایی در اقتصاد برشمرد.

سامرز که تصدی وزارت خزانه داری را از سال 1999 تا 2001 به عهده داشت و سپس تا یک سال پیش ریاست دانشگاه «هاروارد» را در دست داشت، دولت فعلی آمریکا را به خاطر کوتاهی در کمک به آن دسته از مالکانی که بامشکلاتی در پرداخت اقساط خانه های خود مواجه هستند، سرزنش کرد.

وی افزود، دولت می توانست این کمک را از طریق وام دهندگان مسکن که تحت الحمایه دولت هستند، انجام دهد.