آرشیو سه‌شنبه ۶‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۸۶
اخبار اقتصادی
۴

برای اولین بار در جهان ایران به تکنولوژی مبارزه با مهاجم شانه دار دریای خزر دست یافت

ایران برای اولین بار در جهان به تکنولوژی انحصاری مبارزه با مهاجم دریایی از طریق امواج اکوستیک دست یافت.

به گزارش گروه اقتصادی برنا، این تکنولوژی پس از طی کردن مراحل تکمیلی به عنوان یک فن آوری انحصاری برای ایران ثبت می شود و بسیاری از کشورهای خارجی می توانند از آن بهره مند شوند.

شانه دار دریایی که از سال 78 در دریای خزر دیده شده خسارات اقتصادی و اجتماعی زیادی به دنبال داشته است به طوری که، موجب 75 هزار تن کاهش در تولید شیلات و بیکاری تعداد زیادی از صیادان شده است.

علی رضا وجهی مدیر پروژه مبارزه با مهاجم دریایی با اشاره به این که این جانور اکنون به فراوانی در دریای خزر یافت می شود و تا عمق 150 متری دریا وجود دارد، گفت: مهاجم دریایی دو جنسی است و روزانه دو تا سه هزار تخم می گذارد، تخم ها در عرض دو هفته ای بالغ می شوند و حدود پنج ماه عمر می کنند.

وجهی در باره آسیب طولانی مدتی که این موجود گوشت خوار به دریا وارد می کند، گفت: این موجود سیری ناپذیر هر غذایی ببیند می خورد و هضم نشده دفع می کند و با این کار خسارت زیادی به دریا وارد می آورد و در درازمدت دریا را تبدیل به تالاب می کند.

وجهی با اشاره به این که امواج آکوستیک مهاجم شانه دار را نابود می کند تصریح کرد: براساس آزمایش های انجام شده این امواج هیچ تاثیر منفی بر ماهی سفید، ماهی خاویار، زئوپلانگتون ها و پیتوپلانگتون ها ندارد.

وی با بیان این که مرحله اولیه طرح در سطح آکواریم با موفقیت صورت گرفت گفت: اکنون در حال انجام مرحله دوم طرح هستیم و قصد داریم در دریای خزر و خلیج گرگان مراحل عملیاتی طرح را به انجام رسانیم.

خلقانی مدیرکل سازمان آموزش و تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که مهاجم شانه دار هیچ دشمن طبیعی ندارد و سرعت تولیدش روزانه بالغ بر 1000 تخم است و خسارات زیادی وارد می کند، گفت: طی شش سال اخیر این شانه دار صید کیلکا را 90 درصد کاهش داده و بیش از 700 میلیارد ریال خسارت وارد کرده است.

وی افزود: قبل از این طرح برای از بین بردن شانه دار دریایی 20 میلیارد ریال هزینه شده است که تا به حال هیچ نتیجه ای در بر نداشته است حتی اقدامات 9 سازمان بین المللی هم به نتیجه نرسیده است.