آرشیو یکشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۳۷۲۶
صفحه آخر
۲۴

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت: فقط 4 درصد داروهای کشور وارداتی است

گروه اجتماعی - در حال حاضر تنها 4 درصد داروهای مورد مصرف کشور از خارج تامین می شود.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اعلام این که در حال حاضر 96 درصد بازار دارویی کشور در اختیار داروهای تولید داخل است، گفت: در حال حاضر سالانه حدود 600 میلیون دلار صرف واردات دارو و حدود 300 میلیون دلار صرف واردات مواد اولیه دارویی مورد نیاز صنایع دارویی کشور می شود.

دکتر رسول دیناروند در خصوص کیفیت داروهای تولید داخل، گفت: متاسفانه درباره کیفیت داروهای تولید داخل جوسازی هایی صورت می گیرد، ولی باید توجه داشت که معیار سنجش کیفیت دارو رضایتمندی افراد نیست، بلکه معیار ارزیابی ها، آزمایشات انجام شده و فرآیندهای کنترل کیفیت است و هیچ فرآورده دارویی بدون طی مراحل کنترل کیفیت وارد بازار نمی شود.

وی افزود: چنانچه دارویی نیز در بازار دچار مشکل شود، وزارت بهداشت در ارزیابی های پس از ورود دارو به بازار این داروها را جمع آوری می کند. در این راستا سال 85 کمتر از 2 درصد فرآورده های دارویی که در مطالعات پس از ورود به بازار کیفیت پائین آنها اثبات شده بود، جمع آوری شد.

دیناروند در خصوص قاچاق دارو گفت: وزارت بهداشت امکانات لازم را برای کنترل مبادی ورودی در اختیار ندارد، لذا از دستگاه های انتظامی انتظار داریم که این کار را انجام دهند. وزارت بهداشت با عرضه این داروها در سطح جامعه به شدت برخورد می کند؛ به گونه ای که تا یک سال و نیم پیش در 90 درصد داروخانه های کشور فرآورده های قاچاق یافت می شد، اما اکنون در 90 درصد داروخانه ها هیچ فرآورده قاچاقی دیده نمی شود.

معاون وزیر بهداشت با بیان این که تحریم ها تاثیری در تامین داروی کشور ندارد، اظهار داشت: به عنوان مثال در 2، 3 ماه گذشته ورود رادیوداروها به کشور ما محدود و دچار وقفه شد که خوشبختانه منبع جایگزین پیدا شد و امروز کشور در مرحله ای است که در تولید رادیو داروها به خودکفایی رسیده ایم.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی در تولید 2 رادیوداروی اصلی وارداتی توانسته است خطوط تولید آن را به بهره برداری کامل برساند و در شهریور ماه تولید آنها برای رفع نیاز کشور کفایت خواهد کرد، البته برای این که بیماران دچار مشکل نشوند کماکان واردات تا آخر سال همزمان با تولید ادامه خواهد داشت.