آرشیو یکشنبه ۱۱‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۳۷۲۶
اجتماعی
۴

خط ویژه (BRT) بدون مصوبه شورای شهر نباید اجرا شود

گروه اجتماعی شهرداری تهران بدون مصوبه شورای شهر، نباید طرح BRT را اجرا کند و قانون نیز چنین اجازه ای را به شهرداری نمی دهد.

سخنگوی شورای شهر تهران با اعلام این مطلب به ایسنا، با اشاره به این که شورای شهر تهران نسبت به اجرای خط ویژه مصوب در خیابان آزادی تایید و تاکید دارد گفت: در عین حال اگر قرار بر ورود سیستم جدید به مجموعه حمل و نقل عمومی است، این سیستم باید در شورای شهر تهران تصویب و پس از طی مراحل قانونی اجرایی شود.

دکتر خسرو دانشجو افزود: زمانی که شهردار تهران طرح BRT را در شورای شهر تهران مطرح کرد، اعضای شورا با تاکید بر این که نقش این طرح باید در شبکه حمل و نقل عمومی لحاظ شود، به مسئولان شهرداری توصیه کردند که طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران به شورای شهر تهران ارائه شود، تا شورا بررسی کند که BRT یا سایر سیستم های حمل و نقل عمومی، همچون تراموا و مونوریل در این طرح چه نقشی دارد. قانون نیز چنین اجازه ای نمی دهد که شهرداری بدون مصوبه شورا این طرح را اجرا کند.

وی با تاکید بر این که مسئولان به درستی نوع سیستم ها را از هم تشخیص می دهند، اظهار کرد: اگر سیستم ها را با هم ادغام کرده و در لوای یک طرح دیگر اجرا کنیم، قطعا تشخیص داده می شود و عکس العمل مسئولان را در پی خواهد داشت.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: اگر طرح BRT شهرداری تهران قابل دفاع است، پس چه واهمه ای وجود دارد؟ شهرداری طرح را ارائه و از مسیر قانونی، مصوبه آن را از شورا دریافت کند.

دانشجو درباره خرید اتوبوس های جدید 2 یا 3 کابین ویژه طرح BRT گفت: خرید این اتوبوس ها نیازمند همکاری دولت است و نمی توان حتی یک دستگاه از این اتوبوس ها را بدون هماهنگی با مراجع قانونی وارد کشور کرد. حتی طبق تاکید شهردار تهران در جلسه شورا، مسئولان شهرداری نباید از لفظ BRT استفاده کنند.

وی ادامه داد: BRT در بسیاری از کشورها نقش عمده ای در حمل و نقل عمومی و جابه جایی مسافران ایفا می کند و شهرداری نیز برای اجرای آن در تهران باید طرح را تعریف کرده و در مراجع قانونی از آن دفاع کند و پس از اخذ مصوبه و طی مراحل قانونی اقدام های لازم را انجام دهد.