آرشیو شنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۹۳
اخبار اقتصادی
۴

بانک ها موظف به پرداخت تسهیلات ارزی شدند

بانکهای کشور اعم از خصوصی و دولتی با دریافت سهمیه 50میلیون دلاری از حساب ذخیره ارزی به صادرکنندگان تسهیلات ارزی می دهند.

مهدی غضنفری معاون وزیر بازرگانی و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اعلام این مطلب افزود: این تصمیم در سومین جلسه هیئت امنای حساب ذخیره ارزی اتخاذ و مقرر شد مبلغ 50میلیون دلار به هر یک از بانکهای داخلی اعم از خصوصی و دولتی اختصاص داده شود تا آنها این تسهیلات را در اختیار صادرکنندگان قرار دهند.

معاون وزیر بازرگانی گفت: بانکهای عامل، این تسهیلات را با نرخ سود لیبور به علاوه 2درصد حدود 7درصد و با ضوابط و شرایط عمومی استفاده از منابع حساب ذخیره ارزی به صادرکنندگان عرضه خواهند کرد.

همچنین در صورتی که بانکهای عامل بتوانند سهمیه اختصاص یافته 50 میلیون دلار را جذب کنند سقف این مبلغ قابل افزایش است.

ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه یادآور شد: ضمنا امکان استفاده از خطوط فاینانس مجدد براساس مصوبه هیئت امنای حساب ذخیره ارزی فراهم آمده و صادرکنندگان ایرانی می توانند بهای کالای صادراتی خود را نقدا دریافت کنند و خریدار خارجی بهای کالارا یکسال بعد به سیستم بانکی پرداخت کند.

غضنفری در پایان افزود: مبلغ 200میلیون دلار برای اجرای ماده 9 آئین نامه صدور ضمانت نامه برای شرکت های ایرانی برنده در مناقصات بین المللی در اختیار صندوق ضمانت صادرات ایران قرار داده شده است.