آرشیو شنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۱۸۸۹۳
مدرسه
۱۰

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش: ایران نشان بهترین کشور در ارزیابی پیشرفت سواد خواندن را دریافت کرد

انجمن بین المللی آموزش نشان بهترین کشور در ارزیابی پیشرفت سواد خواندن را به ایران اهدا کرد.

محمد اسلامیه رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ضمن اعلام این مطلب گفت: از دیدگاه این انجمن عملکرد ایران در سال های 1383 تا 1386 در زمینه ارزیابی پیشرفت سواد خواندن 100 درصد در سطح استانداردهای بین المللی بوده و حتی یک درصد هم خطا نداشته است.

«محمد اسلامیه» افزود: ایران در بین 45 کشور جهان که طرح پژوهشی سواد خواندن را اجرا کرده اند، به صورت کامل و استاندارد شده این طرح را به مورد اجرا گذاشته است.

وی اظهار داشت: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران این نشان را دریافت کرد و در این نشان که به امضای سران این انجمن رسیده، آمده است که ایران به خاطر اجرا کامل این طرح باید مورد تقدیر ویژه قرار گیرد.

اسلامیه توضیح داد: در بین 45 کشور جهان، نام کشورهای غربی از جمله نروژ، آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، روسیه و دانمارک دیده می شود.

وی در ادامه به عملکرد این پژوهشگاه اشاره کرد وگفت: در سال گذشته 99 طرح پژوهشی در این پژوهشگاه انجام شده که امسال تعداد طرح های پژوهشی به 11 درصد افزایش یافته است.

اسلامیه گفت: سال گذشته 30 هزار و 60 معلم در نهمین طرح معلم پژوهنده این وزارتخانه شرکت کرده اند که 198 نفر از شرکت کنندگان یاد شده که نگاشته های خود را به مناطق آموزش و پرورش ارسال کرده بودند به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.

وی درباره فعالیت های آینده این پژوهشگاه گفت: بررسی آیین نامه ارزشیابی آموزش از راه دوره مربوط به دوره های تحصیلی ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و پیش دانشگاهی وهمچنین طرح میزان موفقیت محتوای کتاب های درسی از فعالیت های این پژوهشگاه است.

وی گفت: هم اکنون از 715 منطقه آموزش و پرورش کشور، در 658 منطقه آموزش و پرورش رابط و کمیته پژوهشی فعالیت دارد.

اسلامیه به برنامه های حمایتی این پژوهشگاه از نخبگان و پژوهشگران اشاره کرد وگفت: آیین نامه حمایت ازنخبگان و پژوهشگران تدوین و به مبادی مربوطه ارسال شد که با تصویب آن حمایت بیشتری از پژوهشگران به عمل خواهد آمد.

رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، مدیریت یادگیری در کلاس و تحقق مدرسه زندگی را از برنامه های آموزش و پرورش ذکر کرد وگفت: مدیریت یادگیری در کلاس درس، سبب ماندگار شدن یادگیری می شود و یادگیری را افزایش می دهد.