آرشیو شنبه ۱۷‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۵۴۸
بورس های کالایی
۲۱

بورس خارجی

چاینادیلی

کاهش قیمت طلا

دیروز با فروش فلزات گرانبها توسط سرمایه گذاران، قیمت طلادر آسیا افت کرد، علت فروش این فلز نیز رسیدن به بالاترین حد قیمتی طی شش ماه گذشته بود همچنین قیمت نقره نیز افزایش یافت. در روز پیشین قیمت این فلز به دنبال افت ارزش دلار و افزایش تقاضا برای فلزات گرانبها دو درصد افزایش یافته بود که از 21 فوریه تاکنون بی نظیر بود. همچنین طی هفته جاری نیز این فلز شاهد 3/3 درصد افزایش قیمت بود. در این راستا، یکی از کارشناسان بازار سرمایه گفت: «طی روزهای گذشته قیمت طلابا رشد نسبتا خوبی مواجه شده است و این امری بسیار طبیعی است که مردم بخواهند از این وضعیت بازار سود ببرند.»

در این راستا قیمت طلابرای تحویل فوری با 30 درصد کاهش در 7/693 دلار به ازای هر اونس بسته شد، قیمت شمش نیز در 65/697 دلار بسته شد که از 18 مه 2006 تاکنون بی سابقه بود قیمت نقره نیز برای تحویل فوری با 2/0 درصد افزایش به 43/12 دلار به ازای هر اونس رسید.

شایان ذکر است، با توجه به افزایش قیمت نفت و احتمال افت بیش تر دلار، تقاضا برای طلارو به رشد است و احتمال می رود با رشد مواجه شود. قیمت نفت خام در نیویورک در 43/77 دلار به ازای هر بشکه بسته شد در حالی که در اول اوت رقم 77/78 دلاری را به ازای هر بشکه در پرونده خود درج کرده بود. همچنین قیمت نفت برای تحویل در ماه اکتبر در 43/76 دلار معامله شد. در ضمن احتمال می رود ارزش دلار در برابر یورو و ین همچنان کاهش یابد چرا که عدم بازپرداخت وام های آمریکا، فدرال رزرو را تشویق خواهد کرد که نرخ بهره را کاهش دهد. از سوی دیگر به دلیل نوسانات بورس اوراق بهادار، تقاضا برای طلارو به افزایش است. همچنین در ژاپن، قیمت طلابرای تحویل در اوت در بورس کالایی توکیو با 1/1 درصد افزایش به 593ر2 ین به ازای هر گرم رسید. قیمت طلابرای تحویل در ماه دسامبر نیز با 2/0 درصد افت در 2/703 دلار به ازای هر اونس بسته شد.