آرشیو دوشنبه ۱۹‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۱۴۸۷
جهان
۳

کوتاه از جهان

دیدار عباس و اولمرت در شهر قدس

ایلاف: صائب عریقات رئیس اداره مذاکرات سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و ایهود اولمرت نخست وزیر اسرائیل امروز با هم دیدار می کنند. رادیو اسرائیل نیز اعلام کرد این دیدار امروز یا فردا در شهر قدس برگزار می شود. این دیدار قبل از سفر کاندولیزا رایس وزیر خارجه امریکا به منطقه و نشست کمیته چهارجانبه بین المللی صلح خاورمیانه در اواخر ماه جاری میلادی انجام می شود.

قطع سخنرانی کرزی به دلیل تیراندازی

الجزیره: حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان پس از شنیدن صدای تیراندازی در هنگام سخنرانی در یکی از ورزشگاه های کابل، سخنانش را قطع کرد و محافظانش نیز به سرعت او را از محل سخنرانی دور کردند. کرزی طی سال های اخیر بارها از سوءقصد توسط اعضای طالبان جان سالم به در برده است.

سفر غیرمنتظره ولید معلم به ترکیه

ایلاف: ولید معلم وزیر خارجه سوریه در سفری غیرمنتظره و از پیش اعلام نشده وارد ترکیه شد. این سفر سه روز پس از نقض حریم هوایی سوریه توسط هواپیماهای اسرائیل صورت گرفت و این در حالی است که گفته می شود هواپیماهای اسرائیلی پس از ترک آسمان سوریه وارد حریم هوایی ترکیه شده بودند. سوریه تهدید به نقض حریم هوایی اسرائیل در واکنش به اقدام مشابه تل آویو کرده است.

القاعده مسوول انفجارهای الجزایر

العربیه: گروه القاعده مسوولیت دو انفجار انتحاری در الجزایر به فاصله کمتر از دو روز از یکدیگر به وقوع پیوست و 57 کشته بر جای گذاشت را برعهده گرفت. این گروه در بیانیه یی از طریق اینترنت اعلام کرد که هدف از این انفجارها عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهوری الجزایر بوده است.

هند تا سال 2010 عضو اپک نخواهد شد

خبرگزاری فرانسه: جان هاوارد نخست وزیر استرالیا روز یکشنبه اعلام کرد: هند و 10 کشور دیگر حداقل تا سه سال دیگر به عضویت اپک، پذیرفته نخواهند شد. هاوارد در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران اپک در سیدنی گفت: «در این نشست توافق شد در سال 2010 به موضوع عضویت این کشورها در اپک رسیدگی شود.»