آرشیو شنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۱۴۹۱
جهان
۳

کوتاه از جهان

عبدالله گل آب خورد

حریت: عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه روز پنجشنبه با نمایندگان جامعه مدنی در شهر سیرت دیدار کرد. در این دیدار که مصادف با نخستین روز ماه رمضان بود عبدالله گل لیوان آبی را برداشته و سرکشید. وی پس از آنکه در دو نوبت در فاصله سخنانش لیوان آب را سر کشید مشاورانش را با لحنی تند مورد سرزنش قرار داد که حلول رمضان را به وی یادآوری نکرده اند.

ادعای همکاری هسته یی سوریه و کره شمالی

واشنگتن پست: امریکا ادعا کرد بر اساس اطلاعات جدید طی 6 ماه گذشته، کره شمالی و سوریه با یکدیگر همکاری هسته یی دارند و پیونگ یانگ کمک هایی را در این خصوص در اختیار دمشق قرار داده است. امریکا اعلام کرد تصاویر ماهواره یی اسرائیل چنین مساله یی را ثابت کرده است.

کمک نقدی دانشجویان امریکایی برای نامزدهای ریاست جمهوری

ایلاف: دانش آموزان و دانشجویان امریکایی کمک های نقدی خود به مبلغ 2 میلیون دلار را به نامزدهای انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور اهدا کردند. از این میزان 556 هزار دلار برای هیلاری کلینتون، 503 هزار دلار برای باراک اوباما و 282 هزار دلار برای مت رومنی بوده و بقیه به نامزدهای دیگر اهدا شده است.

اعتراض به بازداشت سردبیران مطبوعات در مصر

الجزیره: روزنامه نگاران مصری تظاهرات گسترده یی را در اعتراض به بازداشت چهار سردبیر روزنامه های مستقل این کشور برگزار و چنین اقدامی از سوی دولت را اعلان جنگ علیه مطبوعات عنوان کردند. این چهار سردبیر به اتهام اهانت به حسنی مبارک رئیس جمهوری مصر و پسرش جمال مبارک به یک سال زندان محکوم شده اند.

حمله اسرائیل به غزه

الجزیره: نیروی زمینی اسرائیل روز گذشته حمله نه چندان گسترده یی را به جنوب نوار غزه آغاز کرد. سخنگوی ارتش اسرائیل ادعا کرد این حمله به دلیل تهدیدات تروریستی علیه اسرائیل از غزه انجام گرفت. این در حالی است که دو گروه فلسطینی حماس و فتح نیز همچنان با یکدیگر در غزه درگیر هستند.