آرشیو دوشنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۶، شماره ۳۷۳۹
اجتماعی
۴

تولید انسولین امسال به 2 برابر می رسد

گروه اجتماعی - امسال تولید انسولین در کشور از 2‎/4 میلیون ویال به 4‎/3 میلیون ویال می رسد و با توجه به نیاز بازار، افزایش بیش از این مقدار نیز میسر است و هیچ نگرانی از نظر تامین این دارو وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده انسولین در ایران با اعلام این خبر به فارس گفت: به طور متوسط سالانه حدود 10 تا 15 درصد به تقاضا و مصرف انسولین در کشور اضافه می شود و به همین علت تولید این دارو نیز تقریبا به همین میزان در هر سال افزایش می یابد اما امسال و به خصوص در 3ماه اخیر به صورت غیرمتعارف شاهد افزایش تقاضای این دارو در کشور هستیم.غلامحسین فرزندی افزود: سال گذشته کل میزان انسولین مصرفی در بازار ایران حدود 2 میلیون و 400 هزار ویال بود و پیش بینی می کردیم این میزان در افزایشی متعارف به 2 میلیون و 600 هزار ویال انسولین برسد اما با توجه به افزایش ناگهانی تقاضای انسولین در بازار تا امروز حدود یک میلیون و 700 هزار ویال از این دارو را تحویل داده ایم و تا پایان شهریور انسولین تحویل شده به شرکت های بخش به حدود 2 میلیون ویال می رسد.

وی گفت: با توجه به روند افزایش تقاضای انسولین تولید این دارو در کشور تا پایان سال به حدود 4 میلیون و 300 هزار ویال خواهد رسید و در صورت نیاز بازار، امکان تولید بیش از این مقدار نیز وجود دارد.

با وجودی که هیچ مشکلی در تامین نیاز بازار و تولید انسولین مورد نیاز بیماران داخل کشور وجود ندارد اما چنین رشدی برای مصرف انسولین در کشور طبیعی نبوده و قابل بررسی است.

فرزندی اظهار کرد: قاچاق انسولین ایرانی به کشورهای همسایه به خصوص افغانستان، عراق و پاکستان را می توان از دلایل افزایش نیاز آن خواند و از سویی علت قاچاق این دارو به این کشورها نیز کیفیت خوب انسولین ایرانی و قیمت پائین آن در سال های گذشته بوده است و نمی تواند این حجم بالای تقاضای جدید را توجیه کند.