آرشیو سه‌شنبه ۳ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۰۰
برش های کوتاه
۹

این شیرینی دوست داشتنی

گروه ترجمه: مقاومت فایده یی ندارد، پژوهشگران بریتانیایی دریافته اند هر چه بیشتر تلاش کنید دست از خوردن شکلات بردارید میل تان به آن بیشتر خواهد شد.

اما خب از طرف دیگر طرفداران پر و پا قرص شکلات می توانند امیدوار باشند چون برخلاف تصور عامه، شکلات اعتیادزا نیست. پیتر راجرز استاد روانشناسی دانشگاه بریستول می گویند برخلاف نظر اغلب مردم که تصور می کنند خود به خود سراغ شکلات می روند و کنترلی بر میل شان به آن ندارند، شکلات اعتیادآور نیست:«عادات غذایی ممکن است در درجه اول مشابه عادات اعتیاد به نظر برسد اما شکلات را نمی توان در این محدوده جای داد.» راجرز که در همایشی برگزار شده توسط انجمن پیشرفت علم در انگلیس سخن می گفت، اشاره کرد:«بسیاری تصور می کنند مواد تشکیل دهنده شکلات مانند فنیل اتیل آمین می تواند به دلیل تاثیرش روی مغز عامل اعتیادزا باشد، اما موادی از این دست در میزان های بالاتر در سایر مواد غذایی وجود دارند. در حالی که این غذاها به اندازه شکلات جذاب و اعتیادآور شمرده نمی شوند- مانند پنیر و آواوکادو- در نتیجه این عوامل منجر به اعتیادزا بودن شکلات نخواهند شد. در مقابل دکتر راجرز معتقد است آنچه به میل به شکلات دامن می زند نگرش اجتماعی موجود نسبت به آن است. نگرش عامی که نسبت به شکلات وجود دارد آن را به نوعی لذت ممنوعه تبدیل می کند که این عامل میل افراد به خوردن آن را افزایش می دهد. به بیان دیگر شکلات خوردنی، دوست داشتنی و خوشمزه است، اما نگرش معمول و نرم اجتماعی آن را تبدیل به چیزی کرده که باید با اکراه و احتیاط آن را خورد. در واقع تلاش برای مقاومت به میل مهارناپذیر افراد نسبت به شکلات دامن می زند.»

پژوهش های دیگر نشان می دهد که شکلات تلخ فواید بسیاری برای سلامت قلب دارد اما شکلات های معمولی به علت حجم شکر و چربی بالایی که دارند فایده کمتری دارند و در واقع شکلات های معمولی درصد پایین تری از عوامل به اصطلاح اعتیادزا را هم در خود دارند.