آرشیو پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۱۰
اخبار اقتصادی
۴

سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری شرکت های چند ملیتی در ایران

حجم سرمایه گذاری شرکت های چند ملیتی در ایران از سال 1372 تا تیرماه 1386 به یک میلیارد و 575 میلیون و 57هزار دلار رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی برنا، آمارهای سازمان سرمایه گذاری خارجی حاکی از آن است که 11 شرکت چند ملیتی از سال 1372 تا تیرماه 1386 در ایران سرمایه گذاری کرده یا می کنند.

در بین این 11 شرکت، شرکت چند تابعیتی انگلستان-امارات متحده با یک میلیارد و 320 میلیون دلار بیشترین حجم سرمایه گذاری در ایران را به خود اختصاص داده اند.

همچنین مجوز سرمایه گذاری خارجی به دو شرکت انگلیسی و جمهوری موریس از سوی وزیر اقتصادی و دارایی صادر شده است.

در اجرای ماده 6 قانون تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی، شرکت «فایرست پرشین» ثبت شده در جزایر کی مون انگلستان با سرمایه ای معادل 300 میلیون یورو اجازه سرمایه گذاری در ابزارها و دارایی های مالی پذیرفته شده است.

همچنین به شرکت «ایزر ای.ام» ثبت شده در جمهوری موریس اجازه داده شد تا در طرح اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ آهن و تولید پلت از طریق تشکیل یک شرکت مستقل ایرانی(صددرصد متعلق به شرکت سرمایه گذاری خارجی) سرمایه گذاری کند.

در سرمایه گذاری این شرکت خارجی معادل 293 میلیون دلار به صورت نقد باید به کشور وارد شود که بابت سهم سرمایه ثبتی معادل 133 میلیون دلار تسهیلات مالی به شرکت سرمایه پذیر معادل 71 میلیون دلار خواهد بود.

بنابراین گزارش، سود سهام، بازپرداخت سود تسهیلات مالی سرمایه گذاری خارجی تا حدی که از درآمد صادراتی قابل تامین است از محل ارز حاصل از صادرات تولیدات شرکت سرمایه پذیر و بقیه در صورتی که کافی نباشد از طریق ارز از نظام بانکی کشور تامین و قابل انتقال خواهد بود و سرمایه گذار خارجی مکلف است تا شش ماه بخشی از سرمایه خود را به کشور وارد کند.