آرشیو پنجشنبه ۵ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۱۰
اخبار اقتصادی
۴

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت پیشنهاد کرد: واردات کالای سرمایه ای از محل افزایش درآمدهای نفتی برای ایجاد اشتغال در کشور

استفاده از افزایش درآمد نفت ناشی از بالارفتن بهای آن در بازارهای جهانی، برای واردات کالاهای سرمایه ای و واسطه ای افزایش تولید ملی را در بلند مدت بدنبال دارد.

دکتر «حجت الله غنیمی فرد» مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ضمن اظهار این مطلب در خصوص مقابله با تاثیر کاهش ارزش برابری دلار در مقابل ارزهای دیگر بر اقتصاد کشور تاکید کرد: یک راه حل، استفاده از افزایش درآمد نفت برای واردات کالاهای سرمایه ای به جای کالاهای مصرفی است که این امر افزایش تولید ملی و بدنبال آن اشتغال بیشتر را به همراه دارد.

وی افزود: برای کشورهایی که دریافت آنها به صورت دلار بوده و در مقابل پرداخت آنها برای واردات کالاو خدمات به غیر از دلار است، کاهش ارزش برابری دلار(اگر از ابتدا به غیر از دلار تبدیل شود) باعث می شود که از افزایش نفت خام به علت کاهش برابری دلار در مقابل ارزهای دیگر، متضرر شوند.

غنیمی فرد که با ایرنا گفت و گو می کرد با اشاره به اینکه همراه با افزایش بهای نفت و فرآورده نفتی قیمت کالاو خدمات دیگر نیز افزایش می یابد، گفت: اما این روند به سرعت و همزمان با کاهش قیمت نفت، تنزل نمی کند. لذا در یک دوره بلند مدت تری انواع فرآورده نفتی، کالای صنعتی، کشاورزی و خدماتی وارداتی به کشورهای واردکننده با قیمت بالاوارد می شود.

وی گفت: ارزش برابری یورو در مقابل دلار در معاملات اواخر هفته گذشته بازارهای ارزی اروپا و آمریکا برای اولین بار به سطح 1.40 دلار رسید و برخی تحلیلگران معتقدند که این رقم بالاتر خواهد رفت.

70 درصد درآمدهای نفتی ایران با ارزهای غیردلاری است

معاون امور بین الملل شرکت ملی نفت تاکید کرد: بیش از 70 درصد درآمدهای نفتی جمهوری اسلامی به ارزهای غیردلاری تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد علی خطیبی در مصاحبه با خبرگزاری شانا تصریح کرد: شرکت نیپون اویل و برخی از شرکتهای پالایشگاهی ژاپن، نفت ایران را با ین خریداری می کنند.

با توجه به کاهش شدید ارزش دلار در برابر سایر ارزهای بین المللی، ایران و برخی از اعضای اوپک اقدام به فروش نفت خود با ارزهای غیردلاری کرده اند.