آرشیو دوشنبه ۹ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۰۵
برش های کوتاه
۹

حراج حمام رومی

گروه ترجمه: یک حمام به سبک رومی با بقایایی از اتاق های بخار و استخر و گنجه لباس که در سال 90 میلادی برای مقامات ارتش روم ساخته شده به فروش خواهد رسید. این حراج در شهر باتل ایالت ساسکس برگزار خواهد شد و قیمت پایه این حمام 300 هزار پوند است. اگرچه مقایسه دشوار است (زیرا نمونه های مشابه چندانی وجود ندارد) اما به نسبت می توان گفت بخش های مختلف این حمام سالم مانده است. پل رابرت مسوول ناظر میراث فرهنگی می گوید: «بخش زیادی از بنا سالم مانده است. اصل حمام در اثر رانش زمین مدفون شده اما به رغم ویران شدن کلیت بنا، اجزای آن کاملا سالم مانده است.»

این حمام در سال 1970 توسط یک باستان شناس آماتور کشف شد. جرالد برودریب ابتدا محل قرارگیری بنا را تخمین زد و بعد با کمک چهل دستیار مشتاق خود شروع به جست وجو کرد. برودریب بقایای دو حمام بخار، سه استخر و دو اتاق رختکن به همراه کمدهایی در آن را کشف کرد. شواهدی مبنی بر وجود دیوارهای گچی نقاشی شده، سقف های کاشیکاری شده و سیستم گرمایش قرار گرفته زیر کف نیز به دست آمده است.

کالین هنشاو که اکنون مالک این حمام است به میل افراطی خود به زندگی پرتجمل رومی ها اعتراف می کند و می افزاید: «من این فکر را در سر داشتم که از این حمام ها استفاده کنم، اما براساس اطلاعاتی که جمع آوری کردم، دریافتم این ممکن نخواهد بود.»

این حمام جزئی از یک سایت باستان شناسی است که برای محافظت از آن نیز قوانین سفت و سختی لحاظ شده است. صاحب فعلی بنا می گوید: «صاحب جدید آزادی عمل چندانی نخواهد داشت. این طور نیست که بتواند یک نقطه را بکنند و تکه دیگری از بنا را بیرون بیاورند یا یک دیوار به آن اضافه کنند. موقعیت این بنا مانند سایر آثار مربوط به میراث فرهنگی است و قواعد خاص خود را دارد.»

هنشاو امیدوار است بتواند یک باستان شناس علاقه مند پیدا کند که بتواند بنا را بازسازی کرده و برای بازدید عموم آ ماده کند.