آرشیو سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶، شماره ۳۷۵۲
بین الملل
۲۱

یورش شورشیان دارفور به اردوی صلحبانان

گروه بین الملل - صدها شورشی دارفور در حمله به پایگاه نیروهای صلحبان آفریقا 10 سرباز صلحبان را کشتند و همچنین در این حمله ده هانفر ناپدید شدند که احتمال می رود به اسارت گرفته شده باشند. آخرین گزارش ها حاکی از آن است که برخی از تجهیزات این پایگاه از جمله جنگ افزارهای سنگین صلحبانان هم از سوی شورشیان به غنیمت گرفته باشند.

حمله شورشیان دارفور به نیروهای صلحبان شدیدترین حمله از نوع خود از 3 سال پیش که نیروهای صلحبان سازمان ملل وارد دارفور شدند، به حساب می آید. «نورالدین مزنی» سخنگوی نیروی صلحبان اتحادیه آفریقا اعلام کرده است، عاملان این حمله که هنوز مشخص نشده اند، با 30 کامیون پر از نیروهای مسلح و اسلحه به پایگاه نیروی صلحبان حمله کرده و آنها را غافلگیر ساختند.

وی افزود: ما سعی کردیم از خودمان دفاع کنیم. اما شبیخون آنها کاملا سهمگین بود و خیلی زود پایگاه را ویران ساختند. حمله شورشیان دارفور به نیروی صلحبان اتحادیه آفریقا بازتابی وسیع داشت. در این حال اتحادیه آفریقا حمله شورشیان مسلح به نیروهای حافظ صلح این نهاد مستقر در منطقه بحران زده «دارفور» را بشدت محکوم کرد. «سعید جینیت» کمیسر صلح و امنیت اتحادیه آفریقا این حمله را یک «اقدام هدفدار» توصیف کرد و خواستار اعمال تحریم علیه شورشیان شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وی با اشاره به این که گروهی که دست به این حمله زده است باید منتظر عواقب آن نیز باشد، گفت: از میان 50 نیروی پاسداری که ناپدید شده بودند تاکنون 17 تن پیدا شدند. دبیرکل سازمان ملل متحد نیز حملات شورشیان دارفور علیه نیروهای حافظ صلح اتحادیه آفریقا در این منطقه بحران زده در غرب سودان را بشدت محکوم کرد.

این درحالی است که دولت فرانسه و انگلستان نیز حمله به پایگاه اتحادیه آفریقا در دارفور را که به کشته و یا زخمی شدن بیش از 17 نفر منجر شد، محکوم کردند.

اتحادیه آفریقا حدود 7 هزار سرباز را که اغلب آنان از رواندا هستند، از سال 2004 میلادی در دارفور سودان مستقر کرده است. 2گروه شورشی موسوم به جنبش آزادیبخش سودان و جنبش عدالت ومساوات در دارفور از فوریه سال 2003 میلادی در منطقه دارفور، درگیر جنگ با نیروهای دولتی شدند.

آنان دولت خارطوم را متهم می کنند که شبه نظامیان طرفدار خود به نام «جنجوید» را برضد آنها مسلح کرده است.