آرشیو سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۰۶
اندیشه
۵

زمان و زمانی بودن در فلسفه اسلامی و پدیدارشناسی حیات منتشر شد

مجموعه یی از گفت وگوهای فلسفه اسلامی و پدیدارشناسی غربی با عنوان «زمان و زمانی بودن در فلسفه اسلامی و پدیدارشناسی حیات» با همکاری بنیاد حکمت اسلامی صدرا و موسسه فنومنولوژی امریکا منتشر شد. به گزارش مهر، کتاب «زمان و زمانی بودن در فلسفه اسلامی و پدیدارشناسی حیات» شامل پنج بخش می شود که در هر بخش آن، مجموعه یی از مقالات استادان صاحب نظر پیرامون مساله فلسفه حیات و تحول و دگرگونی و مسخ و آرای ابن عربی و ابن خلدون درباره آنها منعکس شده است.در مقدمه کتاب آمده است: از پیش از تاریخ، دغدغه درباره زمانمندی حیات برای بسامان کردن کنش انسان و نیز برای طلب فلسفی فهم وجود از طریق جست وجوی معنای آن، نقش حیاتی داشته است. این دو تا پیش از اینکه در دوران جدید از هم جدا شوند، یکدیگر را اتقان می بخشیدند. با وجود پیشرفت گسترده در کنترل تغییر و حرکت و فزونی تلاش های مابعدالطبیعی در جهت آگاهی بخشی به انسان ها درباره سرنوشت شان، ذات حیرت آور زمان و زمانمندی واقعیت، همچنان بحث انگیز بوده است.

این جلد از سلسله مطالعات تطبیقی فلسفه اسلامی و غربی به دنبال آن است که با آغاز پژوهشی نو که از یک سو از حکمت باستان میراث و منابع یونانی اسلامی و از سوی دیگر از بصیرت امروزین پدیدارشناسی حیات غربی و در گفت وگویی مشترک برای گشودن این معماهای سترگ وجود، پاسخی جدید بیابد.از مقالات درج شده در بخش نخست کتاب می توان به دیدگاهی از ناکجا: نظر ابن عربی در باب ظهور زمانی نفس، تحول عظیم لوگوس حیات در زمانبندی پیدایش، حدوث زمانی جهان مادی و حرکت جوهری ملاصدرا و زمانیت پیدایش حیات اشاره کرد.

زمانی و زمانیت، پیدایش و منشاء زمان و لوازم پدیدارشناختی سنتی درباره زمان نیز، مقالات مطرح شده در بخش دوم هستند.عناوین مقالات به چاپ رسیده در بخش سوم کتاب شامل نظر میرداماد درباره زمان و زمانیت، زمان تاریخی و زمان منجیانه، مساله حکم، تفسیر ابن تیمیه از حکایت و زمانیت در قرآن می شود. همچنین زمان و تشکیل شخص انسان: مقایسه افکار ادیث شتاین و مارتین هیدگر، زمانبندی پیدایش حیات در برابر لحظه ظهور تقدیر فراطبیعی، عشق ناب در نظر ملاصدرا، پدیدارشناسی وجود در تفکر ابن عربی و تلقی ابن خلدون و مفاهیم قرآنی عدالت اقتصادی و زمانیت از دیگر مقالات عنوان شده در این کتاب محسوب می شوند.