آرشیو سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۰۶
بورس و بازار
۱۵

خصوصی سازی سازمان نیست یک فرآیند است

ایسنا: روند خصوصی سازی در کشور از نظر سرعت عمل کند بوده و همچنان مدیریت در دست دولت باقی می ماند، بنابراین باید قیمت سهام عادلانه تعیین شده و سهم به همه افراد منتقل شود.

غلامرضا اسلامی بیدگلی - کارشناس بازار سرمایه - روند خصوصی سازی در کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: غیر از عرضه اخیری که برای 20 درصد مس انجام شد، همچنان عرضه خصوصی سازی از نظر سرعت عمل کند و در واگذاری همچنان مدیریت در دست دولت باقی مانده است.

وی با اشاره به عرضه مس خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد از طرفی سهام های دولتی عرضه شده و از طرف دیگر شرکت های شبه دولتی آن را خریداری کنند این روند خصوصی سازی درست نبوده یا حداقل خصوصی سازی اطلاق نمی شود، این انتقال سهام دولتی به سازمان های عمومی غیردولتی است. از طرف دیگر هنگامی که نهاد هایی مس را خریداری می کنند سرمایه خود را دیگر در ظرفیت سازی و کارخانه سازی مصرف نمی کنند پس چه کسی باید این کارخانجات را احداث کند؟ بنابراین راهی که در پیش گرفته شده راهی نیست که به خصوصی سازی مدنظر منتهی شود و این شیوه خصوصی سازی اقتصاد کشور را تغییر نمی دهد. وی اظهار کرد: زمانی که 20 درصد یک شرکت به صورت بلوکی عرضه شود طبیعی است به دلیل اینکه چون بخش خصوصی در مدیریت و قیمت گذاری آن دخالتی نداشته تمایلی به خرید آن وجود ندارد و سرمایه خود را در جای دیگر سرمایه گذاری می کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه خصوصی سازی یک فرآیند است، اظهار کرد: وجود سازمان خصوصی سازی زائد بوده و این کلمه اشتباه است زیرا خصوصی سازی یک فرآیند است و سازمان نیست.