آرشیو پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۶، شماره ۳۷۵۳
بین الملل
۲۱

دیدار غیرمنتظره نخست وزیر انگلیس از عراق

گروه بین الملل- گوردون براون، نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه به طور غیرمنتظره وارد بغداد شد و با نوری مالکی، نخست وزیر عراق دیدار و گفت وگو کرد. مهمترین بخش سفر براون سخنان وی در مورد تحویل دادن 4 استان جنوبی این کشور به دولت مالکی بود.

المالکی در این دیدار بر آمادگی نیروهای عراقی برای برعهده گرفتن پرونده امنیتی استان بصره از نیروهای انگلیسی در نزدیکترین زمان ممکن و بهره گیری از موفقیت های امنیتی برای تمرکز تلاش ها در زمینه اجرای پروژه های اقتصادی، سرمایه گذاری و سازندگی به منظور خدمت رسانی به مردم این استان تاکید کرد.

از سوی دیگر، براون به نخست وزیر عراق گفت که تصمیمات وی در راستای خدمت به عراق در دراز مدت است و ما از شما در این زمینه و از تلاش های دولت عراق برای پیشرفت در زمینه اقتصادی و آشتی ملی حمایت می کنیم. گوردن براون پس از دیدار با همتای عراقی خود گفت که یک هزار نظامی انگلیسی تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج می شوند. به گزارش ایرنا، وی در جمع خبرنگاران افزود: با خروج این افراد تعداد نیروهای انگلیسی در عراق به 4 هزار و 500 نفر کاهش پیدا می یابد. براون گفت: تصور می کنم نیروهای عراق اکنون قادر به بازپس گرفتن مسئولیت کامل استان بصره در جنوب این کشور باشند. گوردن براون گفت: در 2 ماه آینده نیروهای عراقی قادر به تحویل گرفتن مسئولیت امنیت بصره خواهند بود و در این صورت تا پایان سال جاری نیروهای انگلیسی مسئولیت کامل امنیت 4 استان جنوبی را به نیروهای عراقی واگذار می کنند.

حمله به سفیر لهستان

شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد: در پی انفجاری که در بغداد رخ داد، سفیر لهستان در این کشور مجروح شد.

این شبکه به جزئیات بیشتری اشاره نکرد، اما شبکه تلویزیونی العربیه با اعلام همین خبر افزود که 2 نفر دیگر نیز زخمی شدند.