آرشیو چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۱۱
برش های کوتاه
۹

تحصیلکرده ها بیشتر عمر می کنند

گروه ترجمه: تحقیقات جدید نشان داد هر چه تحصیلکرده تر باشید کمتر در معرض ابتلابه بیماری های مزمن و زمین گیر شدن قرار خواهید داشت. البته درآمد شما نقش مهمتری در جلوگیری از پیشرفت بیماری تان دارد.دکتر الما هرد رئیس دانشگاه ویسکانسین و رهبر این گروه تحقیقاتی به خبرنگاران گفت: «براساس تحقیقات انجام شده می توان مدعی شد تنها سیاست کارساز برای بهبود سلامت افراد جامعه ترغیب آنها به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است.»

این پزشک زن متبحر توضیح داد: «بهتر است به جای متمرکز کردن حواسمان بر ترغیب مردم به ورزش و کاهش وزن کاری بکنیم که آنها اصلا اضافه وزن پیدا نکنند.» تحقیقات نشان می دهد افراد تحصیلکرده بیشتر ورزش می کنند و از وزن متناسبی برخوردار هستند. این افراد به طور قطع به علت داشتن مطالعه و بالابودن آگاهی شان از رژیم غذایی سالم تری استفاده می کنند. برای اینکه محققان دریابند چگونه شرایط اقتصادی و اجتماعی در سلامتی افراد تاثیر می گذارد به بررسی وضعیت 8287 نفر از سال 1986 تاکنون پرداختند. این محققان وضعیت اقتصادی و سلامتی گروه تحقیق خود را در این دوران مورد مطالعه قرار دادند.زمانی که نوبت به بررسی درآمد افراد رسید آنها دریافتند که تنها میزان تحصیلات افراد تاثیر مستقیمی در ابتلای آنها به انواع بیماری ها ندارد و درآمد آنها نقش مهمی در سلامتی شان بازی می کند. افرادی که موفق به اتمام دبیرستان نشده اند دوبرابر فارغ التحصیلان دانشگاهی در معرض ابتلابه بیماری های مزمن هستند. افرادی هم که دبیرستان را به پایان برده ولی در دوره های دانشگاهی شرکت نکرده اند 61 درصد بیشتر از دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر در معرض ابتلابه بیماری های مختلف قرار دارند.

البته سطح تحصیلات افراد ربطی به طول عمر آنها ندارد بلکه در اینجا پول است که نقش مهمی را بازی می کند. در حقیقت درآمد افراد تعیین کننده این امر است که آیا آنها به بیماری های مزمن مبتلامی شوند یا خیر و اینکه چقدر احتمال رشد بیماری در بدنشان زیاد است. برای مثال افراد مریض و ناتوانی که درآمد آنها زیر 10 هزار دلار در سال است سه برابر بیشتر در معرض شدت یافتن بیماری خود نسبت به کسانی که درآمدشان 30 هزار دلار در سال است قرار دارند.