آرشیو یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶، شماره ۳۷۶۶
بین الملل
۲۱

عزم بوتو برای حضور در انتخابات پارلمانی پاکستان

گروه بین الملل- بی نظیر بوتو نخست وزیر اسبق پاکستان پس از انفجارهای اخیر پاکستان که همزمان با بازگشتش به کشور رخ داد، وعده داد که هرگز تسلیم شبه نظامیان نشود.

بوتو به شبکه بی بی سی گفت که با وجود این انفجارها در انتخابات پارلمانی ماه ژانویه به مبارزه انتخاباتی خواهد پرداخت. وی افزود: پیشتر به او خبر داده شده بود که 4 گروه شبه نظامی در صدد حمله به وی هستند.

بوتو همچنین فهرستی از مظنونان انتحاری حملات کراچی به دولت پاکستان ارائه داد.

در 2 انفجار انتحاری پنجشنبه شب که در میان صدها هزار نفر از هواداران بوتو در شهر کراچی رخ داد، دست کم 138 نفر کشته و 600 نفر زخمی شدند. بوتو پس از 8 سال زندگی در تبعید برای شرکت در انتخابات پارلمانی و تصدی پست نخست وزیری به کشورش بازگشت.

بوتو در این مصاحبه با اعلام این خبر، از افشای اسامی افراد مظنون خودداری کرد، اما اظهار داشت که یکی از آنها قبلا تحت پیگرد دولت قرار داشته است. منابعی در حزب بوتو یعنی حزب مردم نیز خبر دادند این مظنونان شامل مقامهای بلندپایه ارتش هستند، اما از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کردند.

وی هواداران محمد ضیاءالحق، فرمانده سابق ارتش را به دست داشتن در انفجارهای پنجشنبه متهم کرد. ضیاءالحق در سال 1977 «ذوالفقار علی بوتو»، پدر بی نظیربوتو و نخست وزیر وقت را برکنار و 2 سال بعد او را به دار آویخته بود.

پلیس پاکستان اعلام کرده در حال انجام تحقیقاتی هستند، اما هنوز کسی را بازداشت نکرده اند. مشرف در تماسی تلفنی با بوتو، ضمن محکوم کردن حملات اخیر قول داد که مسببان آن را به دست عدالت بسپارد.

* طالبان مسئولیت حمله به بی نظیر بوتو را نپذیرفت

بوتو پس از این انفجارها طالبان را مسئول آن معرفی کرده بود اما «بیت الله محسود» از رهبران محلی طالبان در مناطق قبایلی پاکستان مسئولیت حادثه تروریستی علیه بی نظیر بوتو و طرفدارانش در کراچی را نپذیرفت.

سخنگوی طالبان همچنین گفت که جنگ ما علیه مردم نیست، بلکه علیه آمریکا و نیروهای متجاوز است.

نواز شریف، نخست وزیر سابق پاکستان نیز انفجارهای روز پنجشنبه علیه کاروان بی نظیر بوتو را فاجعه توصیف کرد.