آرشیو یکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶، شماره ۳۷۶۶
صفحه آخر
۲۴
امروز با…

سیدمهدی جهرمی

سایر محمدی

«آسیب شناسی دینی از منظر استاد شهید مطهری» نخستین کتاب مستقل سیدمهدی جهرمی بود که در اوایل دهه 70 منتشر شد و تاکنون چند بار تجدید چاپ شده است. تصحیح «تحفة الابرار» را به عنوان یک متن کلامی شیعی قرن هشتم در سال 76 منتشر کرد. «گنجینة بهارستان» مجموعه ای از رسائل فارسی و عربی در زمینه علوم حدیث است که در سال 83 به بازار فرستاد. سیدمهدی جهرمی متولد 1340 تهران است و هم اکنون به عنوان مدیرعامل خانه کتاب - مؤسسه ای در خدمت ترویج و توسعه کتاب و کتابخوانی - فعالیت می کند. وی در حال حاضر مجموعه ای از آثار نظم و نثر سیبک نیشابوری از شعرا و نویسندگان قرن هشتم هجری را تحت عنوان «مجموعه رسائل سیبک نیشابوری» برای چاپ تدارک می بیند.

*آقای جهرمی، در مورد سیبک نیشابوری و مجموعه رسائل او چه اطلاعاتی می توانید به ما بدهید؟

\سیبک نیشابوری از شعرا و نویسندگان قرن هشتم خراسان است که رسائل مختلفی به نظم و نثر دارد. برخی از این رسائل قبلا در کشور ما و دیگر کشورها چاپ شده اند. جالب است که یکی از رساله های این مجموعه، منظومه ای در قالب داستانی است به نام «دستورالعشاق» که رمزآلود و سمبلیک سروده شده است. نکته قابل توجه در این مورد این است که این منظومه در سال 1902 در برلین چاپ شده و چند بار هم تجدید چاپ شده است و جالب تر این که به چند زبان هم ترجمه شده است. اما در ایران چاپ نشده بود تا حدود 30 سال قبل که یک چاپ نه چندان مطلوب از روی نسخه برلین در ایران منتشر شد که این چاپ هم فعلا نایاب است و خودم به سختی توانستم آن را پیدا کنم. اگر مشغله کاری اجازه بدهد، مجموعه این رسائل را هر چه زودتر به دست چاپ می سپارم.

*فکر می کنید «خانه کتاب» در زمینه نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و ترویج کتاب و کتابخوانی چقدر می تواند مؤثر باشد؟

\خانه کتاب، اصلی ترین وظیفه و ماموریتش و همه فعالیت هایش در چارچوب این برنامه و ماموریت اصلی تعریف می شود: توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی. ما با توجه به گستردگی فعالیت های خانه کتاب در شاخه های گوناگون، اگر موفق شویم این فعالیت ها را به نحو مطلوبی به انجام برسانیم، یقینا در توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی نقش بسزایی خواهد داشت.