آرشیو شنبه ۵ آبان ۱۳۸۶، شماره ۳۷۷۱
اجتماعی
۴

384 اثر ارزشمند ایرانی حراج شد/سرسرباز هخامنشی رایک ناشناس خرید

گروه اجتماعی- با وجود این که پیش بینی می شد به علت محدودیت های به وجود آمده کسی نقش برجسته سر سرباز هخامنشی را در حراجی کریستی خریداری نکند یک مرد ناشناس روز پنجشنبه این شی ء تاریخی را به قیمت 580 هزار و 500 پوند معادل یک میلیون و 200 هزار دلار خرید.

مالک فرانسوی این شی ء تاریخی قبل از حراجی پیشنهاد 500 هزار پوندی دولت ایران را نپذیرفت تا سر سرباز هخامنشی در دستان مرد ناشناس قرار گیرد.

مالک فعلی سر سرباز هخامنشی اعلام کرده که این اثر را به یک مرکز اروپایی که تاریخ، فرهنگ و هنر ایران را اشاعه می دهد، اهدا می کند. خبر فروش نقش برجسته تاریخی ایران تنها چند ثانیه پس از فروخته شدن در حراجی کریستی مورد توجه خبرگزاری های خارجی قرار گرفت. شبکه اقتصادی «بلومبرگ» در گزارشی با تیتر کریستی مجسمه بحث برانگیز ایران را فروخت، نوشت: بحث های مطرح شده درباره این نقش برجسته ایرانی که تصویر یک سرباز را نشان می دهد نشانه حساسیت کشورها در برابر میراث و گنجینه ملی آنهاست.اگر این شی ء تاریخی از انگلستان خارج شود دولت جمهوری اسلامی ایران می تواند شکایت دیگری را برای بازگرداندن آن تنظیم و به مراجع قضایی اروپایی تسلیم کند.

*قرآن نفیس

همچنین در این حراجی یک جلد قرآن نفیس متعلق به سال 1203 میلادی که به عنوان قدیمی ترین قرآن کامل معرفی شده است به قیمت 2‎/3 میلیون دلار فروخته شد. این در حالی است که نرخ پیش بینی شده در کاتالوگ حراجی کریستی برای این کتاب مقدس 715 هزار دلار بود. همچنین قرآن دیگری که تقریبا کامل بود به قیمت یک میلیون و 870 هزار دلار در این حراجی فروخته شد.

مسئول حراجی کریستی در این باره گفت: تاکنون هیچ قرآن یا کتیبه اسلامی با این قیمت بی سابقه در حراجی کریستی به فروش نرفته است.

*کریستی 384 اثر ارزشمند ایرانی را حراج می کند

فروش شیء ایرانی در حراجی کریستی فقط به نقش برجسته سر سرباز هخامنشی محدود نیست. دیروز نیز کریستی در شهر لندن 384 شی ء بسیار ارزشمند ایرانی را به فروش گذاشت که بیشتر آنها به دوره های قاجار، زندیه و صفویه تعلق دارند. امروز آثار دنیای اسلام و هنر هندوستان در خانه کریستی در لندن حراج می شوند. در میان آثار ایرانی ارائه شده برای فروش که هرکدام ارزش تاریخی و ملی برای ایرانیان دارند، اشیاء، کتیبه ها، سرامیک ها و کتاب های بسیار زیبای تاریخی وجود دارند.