آرشیو دوشنبه ۷ آبان ۱۳۸۶، شماره ۶۲۷۹
صفحه اول
۱

تظاهرات ضد جنگ آمریکا را فراگرفت/ درخواست مردم برای محاکمه بوش

هزاران نفر از مردم آمریکا با برپایی تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار پایان فوری جنگ عراق و قطع بودجه این جنگ از سوی کنگره و محاکمه جرج بوش به سبب ارتکاب جنایات جنگی شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس، بالغ بر 30 هزارنفر از اعضای اتحادیه های کارگری، فعالان ضد جنگ، کشیش ها و سایر گروه های مردم در شهر سانفرانسیسکو شنبه شب به خیابانها آمدند و با برگزاری تظاهرات به سمت شهرداری شهر، مخالفت خود را با ادامه اشغال عراق اعلام کردند. تظاهرکنندگان درحالی که شعارهایی مانند “وال استریت ثروتمند می شود؛عراقی ها و سربازان ما می میرند” سر می دادند، از “جرج بوش خواستند هرچه زودتر نیروها را به کشور بازگرداند وبودجه جنگ عراق را متوقف کند.در بخشی از راهپیمایی، تظاهرکنندگان اقدام به دراز کشیدن در سطح خیابانها به نشانه سربازان آمریکایی و شهروندان عراقی کشته شده کردند.در شهرهای نیویورک، لس آنجلس، بوستون، شیکاگو، فیلادلفیا، نیواورلئان، نیوجرسی، سیاتل، اورلاندو و سایر شهرهای آمریکا نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد که به گفته برگزارکنندگان آن یکی از بزرگترین تظاهرات سراسری ضدجنگ در آمریکا بوده است.

در نیویورک تعدادی از تظاهرکنندگان، پیراهنهای نارنجی رنگ به نشانه زندانیان گوانتانامو به تن کرده بودند و با سر دادن شعار “همین حالاجنگ را متوقف کنید” خواستار محاکمه بوش به جرم جنایات جنگی شدند. برخی تظاهرکنندگان همچنین از افزایش احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران به سبب برنامه هسته ای صلح آمیز آن نیز ابراز نگرانی کردند.در شیکاگو 10 هزار نفر در پارک یونیون شهر تجمع کرده بودند که پلیس ضدشورش تعدادی از تظاهرکنندگان را دستگیر کرد.این تظاهرات به مناسبت پنجمین سالگرد ارائه مجوز اشغال عراق از سوی مجلس سنای آمریکا به دولت بوش برگزار شد.

متکی وزیر خارجه:

واشنگتن به سیاست حمایت از تروریسم پایان دهد

بروجردی:آمریکا به دنبال بازاری برای کارخانه های اسلحه سازی است