آرشیو شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۳۹
حوادث
۱۵

با حضور وزیر بهداشت جشن دوهزارمین پیوند مغز استخوان برگزار شد

جشن انجام موفقیت آمیز دو هزارمین پیوند مغز استخوان صبح پنج شنبه در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

وزیر بهداشت در این مراسم از راه اندازی سه مرکز تحقیقاتی درمانی جدید در زمینه «پیوند مغز استخوان» در تهران و بابل خبر داد و افزود: با وجود دو مرکز کنونی و با توجه به جمعیت 70 میلیونی باید حداقل 10 تا 12 مرکز در کشور راه اندازی شود و مرکز تحقیقات خون و پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان مرکز مادر، آنها را تغذیه کند.

وی همچنین از تشکیل بانک خون بند ناف در کشور خبر داد و گفت: این بانک با اعتباری بیش از چند میلیارد تومان در حال ایجاد شدن است و برای بهتر شدن کارکرد آن باید نمونه های زیادی در آن جمع آوری شود. این بانک یک پروژه ملی است و بخشی از تکامل چرخه سلامت را در بخش پیوندبرعهده دارد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: مرکز تحقیقات خون و پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی تهران موجب شده که مهمترین سرمایه تربیت نیروی انسانی در بخش فوق تخصصی هماتولوژی و انکولوژی در کشور بدست بیاید و با توجه به گستردگی موارد استفاده از پیوند مغز استخوان در درمان بیماری ها و سل تراپی نیاز به گسترش دارد.

دکتر لنکرانی از پیوند مغز استخوان به عنوان قله رفیع در پژوهش های علوم پزشکی نام برد و افزود: لازم است از امکانات موجود در این مرکز برای پژوهش های قوی تر در زمینه پیوند مغز استخوان استفاده کرد و بسیاری از نوآوری های این مرکز به صورت مقاله های مستدل تر و نظام مندتر ارائه شود.

به گزارش مهر وی همچنین از تلاش های این مرکز تحقیقاتی به عنوان یکی از عرصه های ارتباط هرچه بیشتر علوم پایه و بالینی نام برد و گفت: گسترده کردن بخش پیوند مغز استخوان می تواند به تحقیقات بیشتری در زمینه های علوم پایه و بالینی در این رشته بینجامد.

وی درخصوص حمایت های مالی و پرداخت هزینه های پیوند مغز استخوان گفت: تاکنون پرداخت ها از طریق هیئت امنای ارزی و اشخاص مورد پیوند تامین می شده است که از سال گذشته به شورای عالی بیمه پیشنهاد شده است که این امر تحت پوشش بیمه قرار گیرد تا امکان گسترش و استفاده تعداد بیشتری از بیماران فراهم شود.