آرشیو چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۴۲
اخبار کشور
۲

کاظم جلالی: گروه 1+5 درباره ایران اختلاف نظر دارند

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه روسیه، چین و آلمان از مذاکرات ما راضی هستند و معتقدند استمرار این مذاکرات برای جامعه جهانی مفید خواهد بود تاکید کرد: بین گروه 1+5 اختلاف نظر وجود دارد.

به گزارش ایسنا، جلالی که در نشست هفتگی جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار سخن می گفت افزود: از سوی دیگر آمریکایی ها، فرانسوی ها و اخیرا انگلیسی ها که انگار از سرنوشت بلر، درس عبرت نگرفته اند، بحث مذاکرات را تضعیف می کنند؛ به ویژه آمریکایی ها خواهان آن هستند که آن چه دیکته می کنند در گزارش البرادعی بیاید.

وی تاکید کرد: «مبنای جمهوری اسلامی ایران در این راستا مذاکره و حل و فصل مسئله هسته ای ایران البته با وجود شرط کوتاه نیامدن از حقوق مسلم کشور است.»

جلالی با اشاره به موضوع هسته ای افزود: «طی آخرین مذاکرات لاریجانی و سولانا قرار شد طرف مقابل ما تمام ایرادهایی را که نسبت به پرونده هسته ای دارد، جمع آوری کند. طی سه دوره مذاکره با ما، شش مورد ایراد مشخص شد که قرار شد این موارد را شفاف سازی کنیم. یکی از آن ها مساله پلوتونیوم بود که جمهوری اسلامی ایران توضیحات کافی دراین باره ارائه کرد و خوشبختانه این مساله حل شد. مساله دوم سانتریفوژهای نوع اول و دوم بود که در هفته گذشته طی سه روز مذاکره تمام اطلاعاتی که آنها می خواستند، به صورت شفاف در اختیارشان قرار داده شد.»

جلالی خاطر نشان کرد: «در اجلاس گذشته مشخص شد در اجلاس آینده (در نوامبر) اگر البرادعی گزارش دهد که عملکرد جمهوری اسلامی ایران پیشرفت داشته، نباید قطعنامه ای صادر شود.»

وی در همین ارتباط گفت: «اتفاقی که هم اکنون در حال رخ دادن است این است که مذاکرات در حال پیشرفت است.»

جلالی تصریح کرد: «هر زمان که ما مذاکره می کنیم و این بو به مشام می رسد که در قالب مذاکره می توانیم مسائل مان را حل و فصل کنیم، بلافاصله آمریکایی ها درصدد اختلاف افکنی برمی آیند که این امر نشان می دهد آنها به دنبال حل و فصل مشکلات نیستند.»

وی افزود: « آمریکایی ها تا احساس کردند کلمه پیشرفت در اجلاس آینده خواهد آمد، شروع به موضع گیری علیه ما کردند.»