آرشیو چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۴۲
اخبار کشور
۳

سرپرست وزارت نفت دربازدید از میدان نفتی آزادگان: من فرزند مجلس هستم

سرپرست وزارت نفت در بازدید از میدان نفتی آزادگان از مثبت بودن شرایط مجلس برای تصدی پست وزارت نفت خبر داد.

مهندس غلامحسین نوذری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه نسبت به شرایط مجلس خوش بین است، افزود: من با دو دوره حضور در مجلس شورای اسلامی، فرزند مجلس به حساب می آیم.

سرپرست وزارت نفت با اشاره به احداث پالایشگاه اروند در منطقه آزاد اروند گفت: با توجه به توسعه میادین نفتی هیچ مشکلی برای تولید نفت خام سنگین مورد نیاز این پالایشگاه نخواهیم داشت. تمامی تلاش ما این است که از همه ظرفیتهای اجرایی خود برای احداث پالایشگاه ها استفاده کنیم.

مهندس نوذری در خصوص تامین گاز مصرفی مردم در زمستان گفت: اگر مردم ما 10 درصد صرفه جویی داشته باشند به میزان 2 فاز پارس جنوبی یعنی 50 میلیون متر مکعب گاز صرفه جویی می شود و سعی ما بر این است که در زمستان امسال با مشکل مواجه نشویم. ولی در این خصوص همکاری مردم نیز مورد نیاز است.

وی با اشاره به افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی و در پیش داشتن فصل سرما خاطرنشان کرد: هم اکنون به اندازه کافی نفت در بازار عرضه می شود و نیاز به عرضه بیشتر وجود ندارد. کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای دیگر از جمله عاملهای عمده افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی است.

مهندس نوذری در ادامه بازدید از برداشت زودهنگام روزانه 25 هزار بشکه نفت این میدان از دی ماه سال جاری خبر داد.

سرپرست وزارت نفت با بیان اینکه میدان نفتی آزادگان یکی از میدانهای بزرگ اکتشاف شده در دو دهه اخیر است گفت: تولید زودهنگام از این میدان به عنوان یک هدف اساسی بود که به این منظور در چارچوب طرح توسعه کلی، 2 طرح 25 هزار بشکه ای برنامه ریزی شده است.

سرپرست وزارت نفت با بیان اینکه مطالعات نشان می دهد ذخیره نفتی این میدان از 32 میلیارد بشکه با افزایش در حال رسیدن به 42 میلیارد بشکه است گفت: این خبر بسیار خوبی است که امیدواریم آخرین جمع بندی این مطالعات این نظریه را ثابت کند.

گفتنی است اعتبار هزینه شده برای برداشت زودهنگام از میدان نفتی آزادگان که در 80 کیلومتری غرب اهواز قراردارد، تاکنون 58 میلیارد تومان بوده است که با توجه به پیشرفت فیزیکی 75 درصدی این پروژه این رقم به میزان بیشتری خواهد رسید.