آرشیو چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۴۲
اخبار کشور
۱۴

در دوازدهمین کنفرانس سالانه اعضای کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی عراقچی خواستار تاسیس شبکه بین المللی حمایت از مصدومان شیمیایی شد

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه خواستار تاسیس یک شبکه بین المللی جهت کمک و حمایت از مصدومان سلاح های شیمیایی در جهان شد.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امورخارجه، «سیدعباس عراقچی» معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امورخارجه کشورمان در دوازدهمین اجلاس کنفرانس سالانه کشورهای عضو کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی که از 14 آبان ماه سالجاری در لاهه برگزار و تا 19 همین ماه ادامه دارد، ضمن اعلام مواضع کشورمان در خصوص چگونگی اجرای کنوانسیون و ضرورت اجرای کامل و غیر تبعیض آمیز کلیه مواد کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی توسط همه اعضا آن، بر انهدام کلیه سلاح های شیمیایی توسط کشورهای دارنده این سلاح ها، به ویژه آمریکا، قبل از پایان مهلت تعیین شده در کنوانسیون تاکید کرد.

عراقچی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به قربانیان سلاح های شیمیایی کشورمان در جنگ تحمیلی و استفاده صدام از این سلاح ها علیه شهروندان و نظامیان ایرانی، خواستار توجه جامعه جهانی به مصدومین شیمیایی کشورمان و حمایت از پیشنهاد تاسیس یک شبکه بین المللی جهت کمک و حمایت از مصدومین سلاح های شیمیایی شد.

این پیشنهاد اولین بار در سال گذشته توسط وزیرامورخارجه کشورمان در یازدهمین اجلاس کشورهای عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی مطرح شد.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: به منظور جلوگیری از تکرار اقداماتی شبیه فاجعه حملات شیمیایی رژیم صدام علیه شهروندان کشورمان و برای خدمت به پیشبرد صلح و امنیت بین المللی، باید کشورهایی که اشخاص حقیقی و حقوقی آنها به نحوی در تجهیز صدام به سلاح های شیمیایی سهیم بوده اند، این افراد را به محاکمه بکشانند.

بر اساس این گزارش، هنگام سخنرانی نماینده کشورمان آلبوم تمبری که با ابتکار وزارت امور خارجه به مناسبت روز ملی مبارزه با سلاح های شیمیایی منتشر شده در بین شرکت کنندگان توزیع شد.

در حال حاضر 182 کشور عضو کنوانسیون سلاح های شیمیایی هستند که نمایندگان اکثر آن ها در این کنفرانس شرکت کرده و به ایراد سخنرانی پرداختند.