آرشیو چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۴۲
اخبار کشور
۱۴

در یک نظرسنجی تاکید شدمخالفت شدید مردم آمریکا با حمله نظامی به ایران

نتایج نظرسنجی مشترک روزنامه یو اس ای تو دی و پایگاه گالوپ نشان داد که اکثریت مردم آمریکا با هرگونه اقدام نظامی کشورشان علیه ایران مخالفند.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه یو اس ای تو دی نتایج این نظرسنجی حاکی از آن است که بیشتر مردم این کشور بر اتخاذ روند دیپلماتیک و اعمال تحریم های اقتصادی در عوض رویارویی نظامی تاکید دارند.

مردم آمریکا به موضوع ایران به ویژه در رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری 2008 اهمیت می دهند و یکی از مؤلفه های مورد توجه مردم برای انتخاب رئیس جمهور آینده آمریکا به شمار می رود.

بر اساس این نظرسنجی 73 درصد از مردم آمریکا با گزینه نظامی شدیدا مخالفت کردند.

مردم آمریکا در پاسخ به این پرسش که اگر تحریم ها به نتیجه نرسد، آیا باید به گزینه حمله توجه شود، 34 درصد موافق و 55 درصد مخالف بودند.

این در حالی است که شمار جمهوریخواهان موافق با گزینه حمله علیه ایران دو برابر دموکرات ها بود.

«استیون کول»، رئیس برنامه گرایش سیاست بین المللی دانشگاه مریلند، گفت: «اگر این نظرسنجی پرسش های خود را گسترش می داد و درباره عملیات نظامی یکجانبه آمریکا از مردم می پرسید، این آمار تفاوت چشمگیری داشت و شمار مخالفان بیشتر می شد. اما آن نشان داد که تقریبا نیمی از مردم آمریکا نگران این اتفاق هستند.»

لفاظی های خشن «جورج بوش»، رئیس جمهور آمریکا، و «دیک چنی»، معاون وی، درباره برنامه هسته ای ایران به نظر می رسد نگرانی مردم این کشور را در خصوص تهدیدهای احتمالی تشدیدکرده است.

در پایان این گزارش آمده است: برای نخستین بار در تاریخ نظرسنجی های گالوپ، 50 درصد از مردم مخالفت شدید خود را با عملکرد رئیس جمهور آمریکا اعلام کردند. این در حالی است که «ریچارد نیکسون»، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، قبل از استیضاح در 1974 رکورد مخالفت مردمی 48 درصدی را به خود اختصاص داده بود.