آرشیو چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۴۲
شهرستان ها
۱۱

شناسایی 130 محوطه باستانی در علی آباد کتول

باستان شناس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: تاکنون 130 محوطه باستانی و تاریخی شهرستان علی آباد کتول شناسایی شده است.

محمدمهدی برهانی اضافه کرد: بررسی و شناسایی باستان شناسان نشان می دهد که تاریخ منطقه علی آباد کتول به بیش از 6000 سال قبل می رسد و قدیمی ترین اثر شناسایی شده در این شهر محوطه ای متعلق به هزاره چهارم پیش از میلاد یعنی 6000 سال قبل و جدیدترین اثر مربوط به دوره پهلوی اول است.

عضو هیئت شناسایی و بررسی شهرستان علی آباد کتول همچنین با اشاره به اینکه اولین فصل بررسی های این شهرستان به مدت دو ماه انجام شد، تصریح کرد: هدف از این بررسی، معرفی آثار قابل ثبت در فهرست آثار ملی کشور، معرفی آثار به یگان حفاظت برای حفظ و نگهداری و نیز تهیه نقشه باستان شناسی بوده است.

برهانی ادامه داد: باستان شناسان این گروه برای تعیین دقیق قدمت این شهر بررسی تاریخی غارهای این منطقه را در دستور کار دارند.

باستان شناس میراث فرهنگی گلستان با بیان اینکه پیش از این باستان- شناسان تعداد آثار و محوطه های تاریخی، فرهنگی این شهرستان را تا 70 مورد تخمین زده بودند، افزود: در بررسی های فعلی باستان شناسان موفق به شناسایی 130 اثر دارا ی ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شدند.