آرشیو چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۴۲
شهرستان ها
۱۱

بنای مسجد جامع کرمان در معرض تخریب قرار گرفت

بنای مسجد جامع کرمان به دلیل رطوبت زدگی در معرض تخریب قرار گرفت.

محسن موحدی معاون فنی سازمان میراث فرهنگی کرمان در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: علت اصلی این مشکل بالاآمدن سطح آب زیرزمینی در زمین های بافت قدیم شهر کرمان است.

وی افزود:به دلیل حجم کم فاضلاب و استفاده مردم از آب های زیرزمینی، درگذشته سطح این آب ها بالانمی آمد اما هم اکنون به دلیل افزایش جمعیت و تراکم آن به خصوص در بافت قدیم شهر کرمان سطح آب های زیرزمینی بالاآمده است.

وی اظهار داشت به همین دلیل مشکلاتی مثل رطوب زدگی و شوره زدگی چند بنای قدیمی و مهم شهر کرمان ازجمله مسجد جامع، پاگرد آب انبار حاج آقا علی و پاگرد آب انبار گنجعلیخان درمعرض تخریب و نابودی قرارگرفته اند.

موحدی به آسیب های وارد شده به مسجد جامع کرمان در همین زمینه اشاره کرد و گفت: هم اکنون سطح آب چاه در پشت مسجد جامع بالاآمده و مرتبا از آن آب جاری می شود که علی رغم کشیدن مداوم آب از این چاه بازهم برخی از دیوارهای مسجد جامع دچار رطوب زدگی و شوره زدگی شده اند.

معاون فنی سازمان میراث فرهنگی استان کرمان تصریح کرد: مسئولان باید با ایجاد طرح شبکه فاضلاب در بافت قدیم شهر کرمان آب اضافی زیرزمینی در این مناطق را به خارج از شهر هدایت کنند.

مسجد جامع کرمان یکی از مساجد زیبای متعلق به دوره اسلامی در جنوب شرق ایران است.

این مسجد هم اکنون به دلیل بروز مشکلات یادشده به صورت جدی در معرض تخریب قرار گرفته به طوری که سقف بعضی از شبستان های این مسجد نیز دچار ترک خوردگی شده است.