آرشیو چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۴۲
سیاسی
۱۲

تحلیلگران هشدار دادند حمله به ایران تبعات ناگواری خواهد داشت

نومحافظه کاران با ورود به کاخ سفید تغییر رژیم ها در خاورمیانه را مطرح کرده اند و سعی می کنند این اقدام را از درون کشورهای منطقه و با تشدید اختلافات قومی به سرانجام برسانند اما این نشانه بیگانگی آنها با واقعیات منطقه است و این رویکرد نتیجه ای ندارد.

تحلیلگران آمریکایی معتقدند حمله نظامی به ایران برای خاورمیانه و جهان، تبعات ناگوار خواهد داشت.

ویلیام بیمن، استاد انسان شناسی دانشگاه مینئاپولیس آمریکا در گفتگو با شبکه خبری پرس.تی.وی با تاکید به اینکه ایران براساس معاهده منع تولید و تکثیرتسلیحات هسته ای (NPT)حق داشتن برنامه اتمی صلح آمیز دارد، گفت: برنامه هسته ای ایران یکی از بهانه های مقامات کاخ سفید برای حمله به ایران است اما بی اساس بودن ادعاهای آنها، باعث تغییر سیاست متحدان اروپایی آمریکا شد.

این استاد انسان شناسی آمریکا همچنین با بیان اینکه موافقت بوش با استعفاهای پی در پی مشاورانش با هدف تبرئه خویش از اشتباهات کاخ سفید صورت می گیرد، گفت: انتخابات ریاست جمهوری در این کشور نزدیک است و جمهوریخواهان قصد دارند از موضوع حمله نظامی در کاخ سفید به عنوان حربه ای برای جلب آرای عمومی استفاده کنند.

جف استینبرگ، سردبیر نشریه آمریکایی «بررسی اطلاعات اجرایی» نیز در گفتگو با شبکه جهانی پرس تی.وی از دیک چنی به عنوان طراح اصلی تبلیغات ضدایران نام برد و گفت: چنی در کاخ سفید یک تشکیلات امنیتی بزرگ به راه انداخته و با استفاده از رابط های رسانه ای خود مثلا در «نیویورک تایمز» و «سی ان ان» سعی می کند افکار عمومی آمریکا را برای پذیرش حمله نظامی به ایران آماده کند.

این روزنامه نگار آمریکایی تاکید کرد: نومحافظه کاران با ورود به کاخ سفید تغییر رژیم ها در خاورمیانه را مطرح کرده اند و سعی می کنند این اقدام را از درون کشورهای منطقه و با تشدید اختلافات قومی به سرانجام برسانند اما این نشانه بیگانگی آنها با واقعیات منطقه است و این رویکرد نتیجه ای ندارد.