آرشیو چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۴۲
سیاسی
۱۲

سیره سیاسی معصومان در عصر حاکمیت

تاسیس حکومت مبتنی بر آموزه های دینی در عصر افول معنویت و ظهور مدرنیته نشان از پشتوانه های مستحکم فکری اندیشه سیاسی اسلام است که با حضور جدی مردم به بالندگی رسیده است.

همانگونه که بنیانگذاران نهضت نیز در تشریح ساختار نظام سیاسی جدید تاکید نموده اند الگوی حرکتی این نظام سیره و عملکرد سیاسی رسول خدا در مدینه و امیرمومنان در کوفه می باشد.

از این رو به جرات می توان گفت مهمترین دغدغه نظام جمهوری اسلامی ارائه حکومتی دینی مبتنی بر تفکر ولایت محور شیعی و سیره سیاسی پیشوایان معصوم در دوران حاکمیت سیاسی آنان بوده است. گرچه مطالعه سبک و سیره سیاسی معصومین اختصاص به دوران حاکمیت آن بزرگواران ندارد و در دوران غصب حاکمیت الهی آنان نیز پژوهش ها تنها ناظر به سیره سیاسی پیشوایان معصوم از موضع یک حاکم سیاسی است. یعنی دورانی که آنان رسما قدرت و زعامت سیاسی بر مردم را عهده دار بودند.

امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در بیان عملکرد نظام سیاسی جدید، بر سیره و عملکرد سیاسی رسول خدا(ص) و امام علی(ع) در کوفه تاکید کرد. بر این اساس، همچنان که از عنوان سیره برمی آید این مجموعه درصدد بیان سبک و الگو از عملکرد معصومان(ع) در زمینه مسائل مربوط به سیاست و حکومت است و کوشش می کند اصول حاکم بر این عملکرد را در نظام سیاسی دینی و مواجهه آن با موضوع های گوناگون درون حکومتی ارائه دهد.

کوشش مؤلف در این کتاب نخست تحلیل عملکرد و رفتارشناسی حاکمان معصوم در عرصه سیاست و حکومت است. محور دیگر این کتاب بر شناخت روش و سیره سیاسی ائمه معصومین تاکید دارد.

کتاب «سیره سیاسی معصومان در عصر حاکمیت» در چهار فصل تنظیم شده است: 1- کلیات، 2- رفتار سیاسی معصوم در ارتباط با مردم، 3- رفتار سیاسی حاکمان معصوم در ارتباط با کارگزاران حکومت، 4- موضع گیری حاکمان معصوم در برابر گروه های مخالف نظام.

«سیره سیاسی معصومان در عصر حاکمیت» تالیف محمد ملک زاده در 226 صفحه و شمارگان 2000 نسخه منتشر شد.