آرشیو دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۶، شماره ۳۷۸۴
اجتماعی
۶

قائم مقام سازمان گردشگری و میراث فرهنگی: راه بازگشت اشیای تاریخی به ایران هموار شد

گروه اجتماعی- با تصویب لایحه دو فوریتی در مجلس راه بازگشت اشیای تاریخی مسروقه به کشورمان هموارتر شد.

به گزارش «ایران»، حمید بقایی قائم مقام سازمان گردشگری و میراث فرهنگی در مراسم تودیع و معارفه رئیس موزه ملی ایران با اعلام این خبر گفت: این لایحه در حالی به تصویب رسید که خلا قانونی یکی از بهانه های دستگاه قضایی خارجی برای تحویل ندادن اشیای تاریخی مسروقه به دولت جمهوری اسلامی بود. با قانون جدید و پیگیری های مکرر شاهد صدور رای دادگاه ها به نفع ایران خواهیم بود و اشیای تاریخی کشورمان بازگردانده می شوند.

وی با اشاره به سیاست جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر به حداقل رساندن کارهای اجرایی در این سازمان گفت: با اجرای این طرح تمام متخصصانی که در ارتباط با موزه و باستانشناسی هستند به کار گرفته می شوند و با تشکیل مؤسسات و شرکت های میراث فرهنگی بخش عمده ای از کارهای اجرایی سازمان را انجام خواهند داد. سازمان گردشگری و میراث فرهنگی تنها باید در امور اجرایی نظارت کند.

* شورای میراث فرهنگی

همچنین در این مراسم رضا جعفری معاون فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اولویت های کاری رئیس جدید موزه ملی ایران گفت: افزایش ساخت و ساز و ترمیم ساختمان های موزه ملی، تلاش برای شرکت در نمایشگاه های خارجی و عرضه و نمایش آثار و اشیایی که در انبار موزه نگهداری می شود باید از اولویت های رئیس جدید موزه ملی باشد. همچنین برای ارتقای سطح کیفی موزه های کشور شورای تخصصی میراث فرهنگی تشکیل شده است که با استفاده از تجربیات این شورا می توان به آینده بخش موزه در کشور امیدوار بود.

محمدرضا کارگر پس از 11 سال از سمت ریاست موزه ملی ایران کنار رفت و جای خود را به محمدرضا مهراندیش مدیر روابط عمومی سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سپرد.

موزه ملی ایران با قدمتی 60 سال از نظر حجم، تنوع و کیفیت یکی از بزرگترین موزه های جهانی محسوب می شود.