آرشیو سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۵۳
اخبار اقتصادی
۴

رئیس اتاق بازرگانی ایران: تحریم های اقتصادی علیه ایران اهداف سیاسی را محقق نمی کند

در شرایط کنونی کشور وظیفه اتاق بازرگانی ایران سیاست «توسعه حضور» است و وظیفه داریم مبادلات خود را با سایر کشورها گسترش دهیم و حضور ایران در اقتصاد جهانی را توسعه بخشیم.

محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در پنجمین نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان مطلب فوق و تاکید بر این مطلب که «حضور موثر در اقتصاد جهانی با نوشتن روی کاغذ شکل نمی گیرد»، افزود: باید از طریق اتاق بازرگانی با زبان جهانی حرف زد و منطق خود را به شکل مطلوب ارائه نمود.

وی ادامه داد؛ همه فعالان اقتصادی می دانند که مساله ایجاد تحریم ها علیه ایران در تمام تحلیل ها مورد توجه است و در این بحث ما به عنوان سفیران اقتصادی کشور باید این مساله را به طرف های تجاری منتقل کنیم که اعمال محدودیت های اقتصادی، اهداف سیاسی آنرا محقق نمی کند.

نهاوندیان در ادامه خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی باید نسبت به حل مشکلات واحدهای زیر نظر خود مشاوره و راهنمایی های لازم را ارائه کند.

وی بهترین راه مقابله با تحریم های خارجی را روان سازی در فعالیت های اقتصادی داخلی دانست و افزود: توقع بنگاه های اقتصادی این است که برای تسهیل در فعالیت هایشان، موانع برطرف شوند.رئیس اتاق ایران با تاکید بر لزوم سازماندهی بخش خصوصی اظهار کرد: در خصوص تشکل ها یکی از محورهای تحولی که باید دنبال شود این است که سازماندهی بخش خصوصی معماری شود.

وی با اشاره به انتخابات کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی ایران ابراز امیدواری کرد با تشکیل این کمیسیون ها اتاق بازرگانی بتواند در فرایند تصمیم سازی های اقتصادی کشور حضور فعال و موثرتری داشته باشد.

نهاوندیان در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اصل 44 قانون اساسی این وظیفه را به اتاق داد تا در فرایند تصمیم گیری سایر دستگاه ها حضور بسیار جدی داشته باشد.

وی تاکید کرد: اگر اصل 44 را قبول داریم، بودجه نویسی دولت نیز باید با مشارکت بخش خصوصی باشد و چنانچه بخش خصوصی توانست نظرات خود را در بودجه نویسی اعمال کند، بسیاری از مشکلات رفع می شود.

گزارش خبرنگار ما حاکی است: کمیسیون های تخصصی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران دیروز رسما آغاز به کار کردند. این کمیسیون ها به دنبال برگزاری انتخابات هیئت رئیسه 15 کمیسیون تخصصی کار خود را شروع کردند.