آرشیو یکشنبه ۴ آذر ۱۳۸۶، شماره ۶۱۱
آمار معاملات
۱۶

شنیده های بازار

اختلاف نظر بین سرمایه گذاران در مورد نتایج مربوط به موضوع هسته ای باعث شد تا روند صعودی شاخص ها متوقف شود.

انتشار اخباری در خصوص عدم انجام معامله بلوک 20درصدی فولاد مبارکه نیز از جمله عوامل منفی موثر بر معاملات دیروز بود.

در شرایط فعلی سرمایه گذاران باید به دور از هیجان و با توجه به ریسک و بازده نسبت به خرید سهام اقدام کنند.

بدون شک بازار سرمایه یک بازار بلندمدت و طبیعتا ریسک آن در مقایسه با سرمایه گذاری کوتاه مدت بیش تر است. اگر سرمایه گذاران از انواع ریسک شناخت کافی داشته باشند و با آگاهی از میزان ریسک و بازده هر گزینه سرمایه گذاری نسبت به خرید سهام اقدام کنند تحت هیچ شرایطی پشیمان نخواهند شد البته عدم پشیمانی به معنی ضرر نکردن نیست اما ضرر و زیانی که آگاهانه و به خاطر ریسک موجود در یک گزینه سرمایه گذاری حادث شود با ضرر و زیانی که بدون آگاهی نسبت به ریسک و بازدهی باشد متفاوت است.

گروه خودروسازی

در این گروه سایپا و زیر مجموعه های آن همچنان به روند صعودی خود ادامه داده و باعث توجه سرمایه گذاران به سایر شرکت های گروه خودروسازی مثل خاور و ایران خودرو نیز شده اند.

همانطور که پیش از این چندین بار عنوان شد ممکن است کشور ما در معیارهای جهانی در صنعت خودرو حرفی برای گفتن نداشته باشد اما قیمت سهام برخی از این شرکت های خودروسازی از ارزش ذاتی آن بسیار کم تر است.

گروه تجهیزات

عرضه سنگین سهام تراکتورسازی حاکی از این است که هنوز بازار اعتماد کافی به این گروه نداشته و عدم جمع آوری صف فروش کمباین سازی نیز از جمله مشکلات این گروه است.

مقاومت قیمت سهام شرکت هپکو برای جلوگیری از سقوط به زیر قیمت اسمی نیز روز گذشته سبب شد تا حجم معاملات این شرکت تازه خصوصی شده افزایش یابد. بدون توجه به جو حاکم بر بازار و صف های خرید و فروش همان طور که بارها عنوان شد، گروه تجهیزات، گروه خودروسازی، گروه پتروشیمی و... از جمله گروه هایی هستند که قیمت سهام شرکت های آن ها به حدی کاهش یافته که با در نظرگرفتن شرایط نامساعد نیز توجیه خرید دارند.