آرشیو سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۵۵۶
سینما
۱۰

درباره برنامه ترانه خوان / تمرکز بر موسیقی جدی غرب

امیر بهاری

اقبال به موسیقی پاپ در چند سال اخیر ضرورت توجه به هنر موسیقی در ایران را بیشتر می کند. موسیقی پاپ ایرانی شاید بیشتر از هر جای دیگری وابسته به ترانه (منظور دقیقا متن شعر گونی است که خوانده می شود) است. گروهی از منتقدان نگران وضعیت ترانه سرایی در ایران هستند و مسیر پیش روی آن را مسیر درستی نمی دانند. ما در رادیو گفت وگو بر این باور هستیم که با بررسی نمونه های کلاسیک شده و الگو در غرب می توان به نتایج فرهنگی بهتری رسید. البته خود غرب امروز با ابتذال در بازار موسیقی پاپ مواجه است و خیلی زود سنت آثار خوب و عمیق را پشت سر گذاشتند و اکثر آثار خوب پاپ غربی متعلق به پیرمردهای این نوع موسیقی در آنجاست. ما در برنامه «ترانه خوان» سعی کردیم با معرفی کوتاه یک هنرمند و بررسی کردن متن ترانه یک قطعه مهم از او به ترانه توجه جدی کنیم و به مخاطبان اجازه دهیم با شنیدن این نمونه ها خودشان به معیارهایی دست پیدا کنند. شاید هم پیشنهادات ما را قبول نکنند. ما در برنامه براساس مستنداتی که وجود داشته و براساس امکان هایی که داشتیم قطعاتی از لوئیس آرمسترانگ، کت استیونس (یوسف اسلام)، باب دیلن، دیوید بووی و پل سایمون را بررسی کردیم و در ادامه به ریشه های قدیمی تر ترانه جدی در موسیقی خواهیم رفت و قطعاتی از وودی گاترن، پت سیگر و... را معرفی خواهیم کرد. به پیش تر هم خواهیم رفت و قطعاتی از گروه های The Doors، اریک کلپتون، پینک فلوید و... را برای معرفی در برنامه داریم.ما در این برنامه سعی کردیم صاحب نظران این نوع موسیقی در ایران را به رادیو بیاوریم و به زبان ساده با مخاطب ایرانی گفت وگو کنیم.تهیه کننده این برنامه «جواد آگاه» است و طرح و ایده این برنامه متعلق به اوست. تاکنون دو قسمت از این برنامه پخش شده است و هر پنجشنبه شب ساعت 45/10 این برنامه روی آنتن می رود. ما امیدواریم پخش این برنامه بتواند گامی کوچک برای اعتلای فرهنگ موسیقی در ایران بردارد. به همین خاطر اولویت قطعه هایی که معرفی می کنیم مربوط به جریان اعتراض به سیاست های جنگجویانه امریکا در دهه 60 و 70 است و همچنین موسیقی ضد نژاد پرستی در دوران حصر سیاهپوستان.

*مجری و کارشناس برنامه ترانه خوان