آرشیو سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶، شماره ۲۲۳۹
سیاسی (بین الملل)
۱۱

27 آذرماه؛ دور جدید گفتگوهای ایران وآمریکا در خصوص عراق

گروه سیاست خارجی: وزیر خارجه عراق اعلام کرد: دور چهارم گفتگوهای ایران وآمریکا در خصوص امنیت عراق 18 دسامبر (27 آذر) برگزار خواهد شد. به گزارش خبرگزاری رویترز، هوشیار زیباری، گفت: هم ایران و هم آمریکا موافقت خود را در مورد برگزاری دور جدیدی از گفتگوها در خصوص امنیت عراق به ما اعلام کرده اند. زیباری تصریح کرد: تاریخ برگزاری دور جدید گفتگوهای ایران وآمریکا، 18 دسامبر خواهد بود. وی افزود: این یک نشست فنی خواهد بود که در واقع ادامه آخرین دور گفتگوهای دو کشور در سطح کارشناسان امنیتی می باشد و این نشست در سطح سفرای ایران و آمریکا نخواهد بود، اما کارشناسان امنیتی دو کشور در آن حضور خواهند داشت.این گزارش می افزاید: مقامات ایران وآمریکا تاکنون سه دور گفتگوهای امنیتی با برنامه ریزی دولت عراق در خصوص مسائل امنیتی عراق داشته اند.

واشنگتن، تهران را به حمایت مالی و تسلیحاتی از شبه نظامیان عراقی متهم کرده و ادعا کرده است که شبه نظامیان عراقی با استفاده از سلاح های ورودی از ایران به کشتن نیروهای آمریکایی می پردازند. اگرچه مقامات آمریکایی می گویند که روند حمایت تسلیحاتی ایران از شبه نظامیان عراقی درمقایسه با ماه های گذشته کاهش داشته است. گفتنی است، ایران اتهامات آمریکا را در این خصوص ردکرده است.

درخواست دولت عراق برای مذاکره جدی ایران و آمریکا

دولت عراق اعلام کرد: آمریکا باید اقدامات جسورانه تری را برای تعامل مستقیم با ایران با هدف بهبود امنیت درسراسر خاورمیانه اتخاذ کند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق، همچنین به واشنگتن هشدار داد که استراتژی به صف کشیدن هم پیمانان سنی خلیج فارس آمریکا علیه ایران فقط به تشدید تنش ها درمنطقه می انجامد. وی افزود: آمریکا تا زمانی که به طور جدی وارد مذاکره با ایران نشود، امنیت طولانی مدت منطقه درابهام خواهد بود. لازم به ذکر است، رابرت گیتس وزیردفاع آمریکا اخیرا در جریان سفر به بحرین وحضور در یک کنفرانس امنیتی خواستار حمایت کشورهای عرب خلیج فارس از تحریم های ایران، برای تعلیق غنی سازی اورانیوم در این کشور شده بود.