آرشیو شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۷۴
حوادث
۱۵

حذف رانت 103 میلیارد ریالی در فولاد مبارکه

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، انحصار کاذبی که برای برخی شرکت های همکاری کننده با فولاد مبارکه، (در برگزاری یک مناقصه) در نظر گرفته شد، حذف و این شرکت مواد مورد نیاز خود را با 103 میلیارد ریال کمتر از قیمت های قبلی خریداری کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور شرکت فولاد مبارکه در سال 1385، برای تامین 400 هزار تن آهن قراضه، اقدام به برگزاری مناقصه عمومی کرد. بررسی ها نشان داد که مسئولان ذی ربط، بدون هرگونه توجیه منطقی، برای شرکت هایی که قبلا با شرکت فولاد مبارکه همکاری داشتند، امتیازاتی منظور می کردند و بدین ترتیب از 16 شرکت متقاضی جهت شرکت در مناقصه، ده شرکت علی رغم دارا بودن سوابق متمادی در تامین آهن قراضه برای سایر شرکت ها، به وسیله کمیته فنی و بازرگانی شرکت فولاد مبارکه رد صلاحیت شدند.

این گزارش می افزاید: با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور و برگزاری جلسات متعدد با اعضای کمیته فنی و بازرگانی شرکت فولاد مبارکه، شاخص های ارزیابی مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت و در نتیجه انحصار کاذب چندین ساله شکسته شده و 4 شرکت دیگر به عرصه رقابت در مناقصه وارد شدند.

در پایان این گزارش آمده است: با اصلاح روند مناقصه و شکسته شدن انحصار کاذب آن، نه تنها 4شرکت یاد شده حائز رتبه های اول تا چهارم این رقابت شدند بلکه شرکت فولاد مبارکه، آهن قراضه های مورد نیاز را 103 میلیارد ریال کمتر از قیمت های قبلی خریداری کرد.