آرشیو شنبه ۲۴ آذر ۱۳۸۶، شماره ۶۲۸
صفحه آخر
۲۴
پیشنهاد

دگراندیشان شورشی

جواد لگزیان

چرا افرادی در هر عصر اندیشه های رایج روزگار را رد می کنند و افکار متفاوت در سردارند؟

پاسخ فرانک جی سالووی به این پرسش از منظر ترتیب تولد، روابط درون خانواده و زندگی خلاق بسیار جالب است.

سالووی معتقد است که ترتیب تولد مهم ترین عامل گرایش به دگراندیشی است. او می گوید که در محیط خانواده فرزندان برای کسب امتیاز برای بهره مندی از امکانات خانواده رقابت می کنند. در خانواده ها فرزندان اول با قدرت و تسلط بر غیرارشدها ظاهر می شوند و چون قبل از سایر فرزندان عضو خانواده شده اند و برای خود موقعیتی دارند، از ارشد بودن و قدرت خود برای حفظ موقعیتشان استفاده می کنند.

بنا بر پژوهش سالووی این نخست زادگان، قاطعیت، جاه طلبی و حسادت بیش تری در مقایسه با غیرارشدها نشان می دهند. آن ها تابع مقررات اجتماع اند و برای حفظ موقعیت خود همواره موضع دفاعی دارند اما غیرارشدها خواهان تغییر وضع موجود هستند که چنین گرایشی سبب می شود شخصیت انقلابی در آن ها شکل بگیرد و آن ها پیوسته باورهای همگانی را به چالش بکشند.

البته محیط خانواده، چگونگی بروز گرایش به رقابت را تعیین می کند و سرانجام این آثار روانی ترتیب تولد است که فرد را برای ایفای نقش در خانواده مجهز می کند.

سالووی بر این اعتقاد پافشاری می کند که هیچ بی عدالتی در اجتماع مهم تر از بی عدالتی در خانواده نیست; زیرا اگر رنج بی عدالتی تسکین نیابد فرد می کوشد تا قدرتمند و خودمختار شود، بنابراین شخصیتی شورشی پایه گذاری می شود.

مطالب خواندنی این کتاب در همین جا به پایان نمی رسد بلکه نکاتی درباره رقابت فرزندان تنی و نبرد پس از انقلاب فرانسه در قشر متوسط، انقلاب پروتستان ها و تفاوت فرزندان تنی و رفتار هانری هشتم با همسرانش دیگر مطالبی است که در این مجموعه پژوهشی می توان مطالعه کرد.

«دگراندیشان شورشی» نوشته فرانک جی. سالووی با ترجمه حسین علی مقیمی را نشر دایره در 472 صفحه و با قیمت 700ر5 تومان رهسپار بازار کتاب کرده است.