آرشیو چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۷۸
شهرستان ها
۱۱

آب انبارهای نراق قدمتی 200ساله دارند

آب انبارهای نراق که از معماری دوران قاجار است قدمتی 200ساله دارند.

آب انبارهای شهر نراق باقی مانده معماری دوره قاجار به علت نزدیک بودن به معماری کاشان از اصالت ویژه ای برخوردار است. نراق از گذشته تاکنون از سه محله پایین، بالاو بازار تشکیل شده است که هرکدام دارای مرکزیت ویژه خود است و دراین محلات مسجد، حسینیه، حمام و آب انبارمجزا داشته است. درحال حاضر آب انبار هر سه محله شهر نراق فعال است واکنون آب انبار محله بالاآبگیری و مردم از آب بسیار خنک آن در ایام تابستان استفاده می کنند.

آب انبار محله بالادر مرکزیت بالای شهر ودر مجاورت حسینیه و مسجد جامع نراق قراردارد و توسط یکی از تجار خیر و با نفوذ شهر نراق به نام حاج مهدی نراقی احداث شده است.

درحال حاضر به جز بنای آب انبار مجموعه حسینه، کاروانسرا و تاجر سرا به یادگار مانده است و تمامی آنها وقف است.

آب انبار محله پائین در قدیمی ترین محله های شهر نراق مسجد امام حسن نیز که از قدیمی ترین بنای شهر نراق درآن واقع شده است قرار دارد.

در مجاورت این مسجد فرد خیری به اسم حاج عبدالباقی نراقی نزدیک به 180سال پیش آب انبار و حسینه ای را احداث و برای حفظ و نگهداری آن مقداری زمین مرغوب کشاورزی خود را نیز وقف کرد تا عایدات آن صرف نگهداری بنا شود. درحال حاضر این بنا به همت افراد خیر درحال بازسازی است و قرار است از مخزن آب آن به عنوان موزه آثار تاریخی شهر نراق و به منظور آشنایی با معماری آب انبارهای قدیمی ونحوه کار کرد آنها استفاده شود. این مکان نیز مشابه آب انبار بالادر کنار حسینیه مسجد امام حسن مجتبی (ع) در محل پایین شهر ساخته شده است و قدمت آن به بیش از 200 سال می رسد.

آب انبار محله بازار نیز در ورودی بازار احداث شده و از دو آب انبار دیگر شهر کوچکتر است.

اطلاعات خاصی از بانی آن در دست نیست ولی گفته می شود به هنگام ساخت مجموعه بازار و کاروانسرا، مرحوم شمس السلطنه نراقی آن را برای استفاده مسافران و کاروانهای تجاری احداث کرده است.متاسفانه مخزن این مجموعه تخریب واز آن تنها سر درب و ورودی به محل شیر آب باقی مانده است.

نراق

- خبرنگارکیهان